Παλμύρα: Μια ξεχασμένη Μητρόπολη

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα ένιωσα: “μπερδεμένη στην τοποθεσία Αθήνα” . Τόσα έχουν γραφτεί σχετικά με τις Μητροπόλεις (ή πρωτεύουσες) της μόδας, ποιες ήταν, πότε ήταν, γιατί ήταν…

Ένα ακόμη θέμα που με παίδευε ήταν ότι στη μετά-social-media εποχή η μόδα έχει επαναπροσδιοριστεί ακόμη και γεωγραφικά. Η ταχύτητα που το «στέμμα» της Βασίλισσας-Μητρόπολης ταξιδεύει από τη μια πόλη στην άλλη είναι πλέον ραγδαία.

Τα θέματα στο αρχείο του word μου άλλαζαν με την ίδια ραγδαία ταχύτητα χωρίς να μπορώ ν’ αποφασίσω! (Αυτό το word αν είχε στόμα να μιλήσει θα έλεγε «αποφάσισε μανδάμ και μετά με πιάνεις κι εμένα, με ζάλισες!» – Βέβαια αυτά δεν σας πολυενδιαφέρουν… πιο πολύ να δικαιολογηθώ ήθελα… να το δουν και οι άνθρωποι που περίμεναν άρθρο μου νωρίτερα..)

 

Η Νύμφη της Ερήμου

Η ίδια η ζωή και τα γεγονότα έδωσαν την έμπνευση που έλειπε…

Ταξιδεύοντας  στη Ντόχα αυτές τις μέρες, επισκέφτηκα το ΜΙΑ (Museum of Islamic Art) κι εκεί γνώρισα μια αληθινή μητρόπολη του παρελθόντος: την Παλμύρα, τη «Νύμφη της Ερήμου». Και με συγκίνησε, και με έκανε να θυμηθώ όλα εκείνα τα στοιχεία που ορίζουν μια Μητρόπολη, και με έκανε να τη φανταστώ ολοζώντανη, όλο βοή μπροστά μου, και με έκανε να εμπνευστώ, και μου άνοιξε τα μάτια…

Σε μια περίοδο που η Συρία βρίσκεται στο επίκεντρο παγκοσμίως βιώνοντας μια από τις μεγαλύτερες τραγωδίες (τόσο ανθρώπινη όσο και πολιτισμική) , σε μια περίοδο που θρυλικές πόλεις  όπως η Δαμασκός και το Αλέπο έχουν υποστεί τρομερές καταστροφές το ΜΙΑ αποδίδει φόρο τιμής κάνοντας μια αναδρομή σε 5 σημαντικές περιόδους της ιστορίας της.

Στην έκθεση αυτή θυμήθηκα ότι όταν υπάρχει πολυπολιτισμικότητα, όταν οι λαοί είναι ανοιχτοί και δέχονται επιρροές, δέχονται το διαφορετικό χωρίς να τους τρομάζει, βλέπουν, ακούν, μυρίζουν, νιώθουν, συμβιώνουν και σέβονται, τότε η τέχνη εκφράζει αυτόν τον πολιτισμικό πλούτο που συγκεντρώνεται λίγο-λίγο. Τότε η τέχνη γίνεται παναθρώπινη και κλείνει μέσα της σαν κάψουλα την αλήθεια του ανθρώπου, την παγκόσμια, τη διαχρονική· όλο αυτό το μεγαλείο που σε κάνει να νιώθεις ξεχωριστός αλλά και κομμάτι του ανθρώπινου είδους ως σύνολο. Και η κοινωνία αυτή απογειώνεται και στέφεται “Μητρόπολη”.

Η μόδα της Παλμύρας εξέφραζε αυτή την πολυπολιτισμικότητα, ήταν μια τέτοια κάψουλα! Αραμαίοι, Αμορίτες (νομαδικά φύλα) αλλά και Αιγύπτιοι, Έλληνες και Μεσοποτάμιοι (μέσω του εμπορίου) ήταν εκείνοι που επηρέασαν τον πολιτισμό και τη μόδα της αρχαίας Μητρόπολης. Τοπικά έθιμα και θεοί γιορτάζονταν δίπλα-δίπλα με τους ξένους σε μια κοινωνία ανοιχτή στο διαφορετικό. Κοσμήματα, χτενίσματα, ρουτίνες προσωπικής περιποίησης αλλά και έφευγαν προς τις άλλες πόλεις μέσω των εμπόρων κι επέστρεφαν εμπλουτισμένα.  Μέσα σε αυτό το περιβάλλον τα δάνεια και τα  αντιδάνεια είναι τόσα πολλά που είναι δύσκολο να μιλήσουμε με ακρίβεια για το ποιος λαός πρωτοεπηρέασε ποιόν.

Στις εικόνες που ακολουθούν γινόμαστε μάρτυρες αυτών των «ανταλλαγών» και σε αρκετές μάλιστα μπορούμε να διακρίνουμε παραπάνω από έναν λαούς-πολιτισμούς που επηρέασαν τον τρόπο ένδυσης των κατοίκων.

επιρροές από Μεσοποταμία αλλά και Αίγυπτο στη στρατιωτική ενδυμασία

Οι σαρκοφάγοι μαρτυρούν σαφείς επιρροές της αρχαιοελληνικής τέχνης και μόδας (Ελληνιστική περίοδος)

Σκεύη με Χριστιανικές αναπαραστάσεις μαρτυρούν τόσο την ανεξιθρησκία που χαρακτήριζε την κοινωνία αλλά και τον τρόπο ένδυσης των ιερέων αλλά και πιστών

 

Η Βασίλισσα της Παλμύρας Ζηνοβία (240-275 μ.Χ.) η οποία κατάφερε να κάνει την Παλμύρα εμπορικό και πνευματικό κέντρο, αλλά και να κατακτήσει Αίγυπτο και  Μικρά Ασία. Η εμβληματική προσωπικότητα για την αρχαία Μητρόπολη απεικονίζεται στον πίνακα “Zenobia’s Last Look on Palmyra” (Amy Bosworth) με όλα της τα κοσμήματα, αιχμάλωτη, μετά την ήττα της από τον Ρωμαίο Αυρηλιανό, καθώς ο ίδιος σχεδίαζε να τη σύρει δεμένη με αλυσίδες προκειμένου να διατυμπανίσει την νίκη του. Ο πίνακας αναπαριστά με επιτυχία το αριστοκρατικό ντύσιμο της εποχής.

 

Υ.Γ.1   Μη λυπάσαι τη Ζηνοβία, ο Αυρηλιανός μαγεμένος από την ομορφιά, το κοφτερό μυαλό, την προσωπικότητά και τις πολιτικές της ικανότητες την έκανε γυναίκα του κι έτσι η Ζηνοβία έζησε μέσα στην πολιτική και τα πλούτη όπως πριν.

 

Υ.Γ.2  Να σκέφτεσαι σαν κοσμοπολίτης. Να αγαπάς το διαφορετικό, να το σέβεσαι και να σε εμπνέει. Χωρίς φόβο, με πάθος.

 

Υ.Γ.3 Η Παλμύρα, μαζί με τις υπόλοιπες εμβληματικές πόλεις της Συρίας, έχει υποστεί ανεπανόρθωτες καταστροφές. Πολλά από τα αρχαία της Νύμφης της Ερήμου έχουν καταστραφεί ολοσχερώς, με μερικά μάλιστα να χρησιμοποιούνται ως πεδίο μαζικών εκτελέσεων.

δείτε επίσης

10 memorable χαρακτήρες comic με μάσκα

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

10 Μάσκες θανάτου που έμειναν στην ιστορία

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

The Mask

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Αθήνα, μια σύγχρονη μητρόπολη

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Μία μάσκα που μου άλλαξε τρόπο σκέψης

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Λόνδρα, Παρίσι, Νιου Γιόρκ… μέρος 1ο

Αγαπημένα μου πλάσματα καλή σας χρονιά!!! Μου λένε, το λοιπόν, να γράψω κάτι για το...
διαβάστε περισσότερα

Εφηβεία και Υπερήρωες

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

Οκτωβριανή Επανάσταση – πηγή ζωής και έμπνευση

Με θέμα τις μητροπόλεις τέχνης θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στην Ιταλία και την...
διαβάστε περισσότερα

Νεκρικά προσωπεία

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Να σου εξηγήσω…Δεν είναι αυτό που νομίζεις…

“Δεν είναι αυτό που νομίζεις”... “Άλλαξες, δεν ήσουν έτσι”... “Δεν είναι αυτό που...
διαβάστε περισσότερα

Ανοίξτε την Time Capsule

“Ένα φόρεμα είναι ένα φόρεμα, είναι ένα φόρεμα, είναι ένα φόρεμα”

Ready-Made τέχνη. Ένα είδος που ξεπήδησε στο Παρίσι το 1913 από τον Duchamp, κεντρικό καλλιτέχνη του κινήματος Dada στην Νέα Υόρκη, αλλά και κεντρικό καλλιτέχνη του μήνα που διανύουμε για την Arthub. Γνωρίστε την Αρθρογράφο Ready-Made τέχνη. Ένα είδος που ξεπήδησε στο...
περισσότερα

Παλμύρα: Μια ξεχασμένη Μητρόπολη

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα ένιωσα: “μπερδεμένη στην τοποθεσία Αθήνα” . Τόσα έχουν γραφτεί σχετικά με τις Μητροπόλεις (ή πρωτεύουσες) της μόδας, ποιες ήταν, πότε ήταν, γιατί ήταν… Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες...
περισσότερα
Exhibition alert

Βάλ’τους Χ – Ο Μαύρος Χάρτης της Αθήνας | Exhibition Alert

Διάρκεια: 13-17/03/ 2019 Τοποθεσία: Τεχνόπολις, Γκάζι, Αθήνα Είσοδος:  Ελεύθερη Ιστότοπος H έκθεση Βάλ’τους Χ – Ο Μαύρος Χάρτης της Αθήνας που εγκαινιάστηκε σήμερα (13/3) στην Τεχνόπολη και διοργανώνεται από το ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ (ΙΡΛ) Παράρτημα Ελλάδας και...
περισσότερα
Μόνιμες στήλες

Time Capsule

Το δεύτερο άρθρο στη νέα μόνιμη στήλη της art.hub
Παλμύρα: Μια ξεχασμένη Μητρόπολη

Φτιάξε καφέ να στα πω

Η Absolute μας δίνει την δική της ματιά στην λογοκρισία
«Φώτα ,κάμερα… ΔΕΝ ΠΑΜΕ »: 7 ταινίες που λογοκρίθηκαν στο εξωτερικό.

Τα Παιδία Παίζει

Η Absolute μας δίνει την δική της ματιά στην λογοκρισία