Οδεύοντας στην τέχνη του 20ου αιώνα

Γνωρίστε την αρθρογράφο

Σοφία Αθανασοπούλου

Λίγο πριν την έναρξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ο  Marcel Duchamp ένας όχι τόσο νεαρός, αλλά  βαθιά απογοητευμένος από τις αντιπαραθέσεις μέσα στις πρωτοποριακές ομάδες των κυβιστών, ζωγράφος (τόσο ο ίδιος όσο και τα αδέλφια του Jacques, Villon και Raymond Duchamp-Villon, ήταν μέλη της κυβιστικής «Ομάδας του Πιτό»),  μετατοπίζει το ενδιαφέρον του στην πιο προκλητική ίσως στροφή της τέχνης στον εικοστό αιώνα: στα readymades.

Ο Marcel Duchamp απέρριπτε αυτό που αποκαλούσε ως τον αποκλειστικά «οπτικό ερεθισμό» που προκαλούσε η παρισινή πρωτοπορία, παράγοντας ζωγραφική που δεν ενεργοποιούσε τη φαιά ουσία του εγκεφάλου. Προτιμούσε τα αντικείμενα που ήταν δεδομένα και τις εικόνες που ήταν ήδη καταγεγραμμένες. Η επινόηση του readymade, ενός ιδιοποιημένου κοινού προϊόντος το οποίο στο εξής θα παρουσιαζόταν ως τέχνη, του επέτρεψε να παρακάμψει τα παλαιά αισθητικά ζητήματα της δημιουργίας και να ασχοληθεί με νέες, ουσιοκρατικές και οντολογικές ερωτήσεις:

Τι είναι τέχνη;

Πώς καθορίζεται;

Από ποιον;

Marcel Duchamp, Ο Τροχός Ποδηλάτου

 

Το πρώτο readymade έργο είναι ο Τροχός ποδηλάτου του 1913, που είναι ακριβώς ένας τροχός ποδηλάτου στερεωμένος ανάποδα πάνω σ’ ένα ψηλό λευκό ξύλινο σκαμνί.  Έχει ενδιαφέρον πως το όνομα της τεχνικής, το βρήκε κι αυτό ήδη έτοιμο: το 1915, έχοντας εγκατασταθεί στη Νέα Υόρκη, ανακάλυψε μια ομώνυμη μάρκα πρετ-α-πορτέ ρούχων· ιδανικά μαζικά προϊόντα για άμεση κατανάλωση.

Την ίδια στιγμή στη Ρωσία, ο Βλαντιμίρ Τάτλιν επεδίωκε να μετασχηματίσει τον κυβισμό, φτιάχνοντας κατασκευές των οποίων τη μορφή υπαγόρευε αποκλειστικά το υλικό τους. Αυτή η προσέγγιση, καθαρά μαρξιστική στη φιλοσοφία της, συμπληρώνει την εντός του αστικού κόσμου και χρησιμοποιώντας τις αστικές αξίες αντιμετώπιση από τον Marcel Duchamp της τέχνης, με διάθεση άλλοτε μηδενιστική κι άλλοτε ενός δανδή, πάντοτε όμως στα πλαίσια της κατανάλωσης.

Όπως οι δύο διαφορετικοί κόσμοι που προέκυψαν από τον πόλεμο εκείνης της εποχής, έτσι κι αυτές οι δύο διαφορετικές αντιλήψεις σχημάτισαν την τέχνη του 20ου αιώνα, θέτοντας ερωτήματα που μας απασχολούν πλήρως μέχρι και σήμερα.

δείτε επίσης

10 memorable χαρακτήρες comic με μάσκα

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

10 Μάσκες θανάτου που έμειναν στην ιστορία

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

The Mask

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Αθήνα, μια σύγχρονη μητρόπολη

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Μία μάσκα που μου άλλαξε τρόπο σκέψης

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Λόνδρα, Παρίσι, Νιου Γιόρκ… μέρος 1ο

Αγαπημένα μου πλάσματα καλή σας χρονιά!!! Μου λένε, το λοιπόν, να γράψω κάτι για το...
διαβάστε περισσότερα

Εφηβεία και Υπερήρωες

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

Οκτωβριανή Επανάσταση – πηγή ζωής και έμπνευση

Με θέμα τις μητροπόλεις τέχνης θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στην Ιταλία και την...
διαβάστε περισσότερα

Νεκρικά προσωπεία

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Να σου εξηγήσω…Δεν είναι αυτό που νομίζεις…

“Δεν είναι αυτό που νομίζεις”... “Άλλαξες, δεν ήσουν έτσι”... “Δεν είναι αυτό που...
διαβάστε περισσότερα

Περισσότερα από την Σοφία

Κίβδηλη Τέχνη

Τέχνη είναι η έκφραση του ψυχικού κόσμου του ανθρώπου μέσα από τη δημιουργία έργων με στόχο την πρόκληση αισθητικής συγκίνησης και ηδονής. Τόσο οι αποκαλούμενες «καλές» τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική, μουσική, θέατρο κ.ά.) όσο και οι «ελεύθερες» τέχνες, εκείνες δηλαδή...
περισσότερα

LOW BUDGET ART : η εξέλιξη της Arte Povera ή σημείο αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης ;

Σε μία εποχή που μαστίζεται από την οικονομική κρίση σε όλους τους τομείς, η τέχνη θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση; Η απάντηση είναι γύρω μας : δίπλα σε έργα τέχνης όλων των μορφών (ζωγραφική, γλυπτική, θέατρο, μουσική…) ξεφυτρώνουν διαμαντάκια που το κόστος τους είναι ευτελούς αξίας σε σχέση με την «τροφή» την οποία προσφέρουν τόσο στους δημιουργούς τους όσο και στους αποδέκτες τους.

περισσότερα

Νεκρικά προσωπεία

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και κάπως έτσι στήνεται και διαμορφώνεται το εκάστοτε πολιτισμικό περιβάλλον. Το προσωπείο διαπερνά όλους τους πολιτισμούς, περισσότερο ή λιγότερο «αναπτυγμένους» και όλες τις περιόδους,...
περισσότερα

Λαϊκός πολιτισμός, καθρέπτης ενος λαού

Ο λαϊκός πολιτισμός είναι ο καθρέφτης ενός λαού. Όπως κάθε άνθρωπος έχει το χαρακτήρα του, έτσι και κάθε έθνος έχει κι αυτό το δικό του χαρακτήρα.

περισσότερα

Άρωμα Γυναίκας στο Ευρωπαϊκό Θέατρο

Μήδεια, Άλκηστις, Αντιγόνη, Ιουλιέττα, Οφηλία και τόσες άλλες ηρωίδες του θεάτρου που τα πάθη τους συγκίνησαν και συνεχίζουν να συγκινούν τους θεατές κάθε φορά που ανεβαίνουν στη σκηνή. Γυναικείοι ρόλοι που από την αρχή της καριέρας τους και μέχρι και τους διαδόχους...
περισσότερα
Exhibition alert

Έκθεση ζωγραφικής ( κολλάζ – γραμματόσημα) Μίμη Φωτόπουλου

Διάρκεια: 3-13 Μαΐου 2018 Τοποθεσία: Πολυχώρος πολιτισμού 24 Γράμματα, Χαλάνδρι, Πεντέλης 77, 1ος όροφος, εμπορικό κέντρο, Ερμείον Ιστότοπος: http://www.24grammata.com Παρασκευή απόγιωμα και εγώ – Γριά, μόνη, ψάχνει – κίνησα για το «χωριό» του Ευριπίδη, όπερ, το...
περισσότερα
Μόνιμες στήλες

Φτιάξε καφέ να στα πω

Η Absolute μας δίνει την δική της ματιά στην λογοκρισία
«Φώτα ,κάμερα… ΔΕΝ ΠΑΜΕ »: 7 ταινίες που λογοκρίθηκαν στο εξωτερικό.

Τα Παιδία Παίζει

Η Absolute μας δίνει την δική της ματιά στην λογοκρισία