Οδεύοντας στην τέχνη του 20ου αιώνα

Γνωρίστε την αρθρογράφο

Σοφία Αθανασοπούλου

Λίγο πριν την έναρξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ο  Marcel Duchamp ένας όχι τόσο νεαρός, αλλά  βαθιά απογοητευμένος από τις αντιπαραθέσεις μέσα στις πρωτοποριακές ομάδες των κυβιστών, ζωγράφος (τόσο ο ίδιος όσο και τα αδέλφια του Jacques, Villon και Raymond Duchamp-Villon, ήταν μέλη της κυβιστικής «Ομάδας του Πιτό»),  μετατοπίζει το ενδιαφέρον του στην πιο προκλητική ίσως στροφή της τέχνης στον εικοστό αιώνα: στα readymades.

Ο Marcel Duchamp απέρριπτε αυτό που αποκαλούσε ως τον αποκλειστικά «οπτικό ερεθισμό» που προκαλούσε η παρισινή πρωτοπορία, παράγοντας ζωγραφική που δεν ενεργοποιούσε τη φαιά ουσία του εγκεφάλου. Προτιμούσε τα αντικείμενα που ήταν δεδομένα και τις εικόνες που ήταν ήδη καταγεγραμμένες. Η επινόηση του readymade, ενός ιδιοποιημένου κοινού προϊόντος το οποίο στο εξής θα παρουσιαζόταν ως τέχνη, του επέτρεψε να παρακάμψει τα παλαιά αισθητικά ζητήματα της δημιουργίας και να ασχοληθεί με νέες, ουσιοκρατικές και οντολογικές ερωτήσεις:

Τι είναι τέχνη;

Πώς καθορίζεται;

Από ποιον;

Marcel Duchamp, Ο Τροχός Ποδηλάτου

 

Το πρώτο readymade έργο είναι ο Τροχός ποδηλάτου του 1913, που είναι ακριβώς ένας τροχός ποδηλάτου στερεωμένος ανάποδα πάνω σ’ ένα ψηλό λευκό ξύλινο σκαμνί.  Έχει ενδιαφέρον πως το όνομα της τεχνικής, το βρήκε κι αυτό ήδη έτοιμο: το 1915, έχοντας εγκατασταθεί στη Νέα Υόρκη, ανακάλυψε μια ομώνυμη μάρκα πρετ-α-πορτέ ρούχων· ιδανικά μαζικά προϊόντα για άμεση κατανάλωση.

Την ίδια στιγμή στη Ρωσία, ο Βλαντιμίρ Τάτλιν επεδίωκε να μετασχηματίσει τον κυβισμό, φτιάχνοντας κατασκευές των οποίων τη μορφή υπαγόρευε αποκλειστικά το υλικό τους. Αυτή η προσέγγιση, καθαρά μαρξιστική στη φιλοσοφία της, συμπληρώνει την εντός του αστικού κόσμου και χρησιμοποιώντας τις αστικές αξίες αντιμετώπιση από τον Marcel Duchamp της τέχνης, με διάθεση άλλοτε μηδενιστική κι άλλοτε ενός δανδή, πάντοτε όμως στα πλαίσια της κατανάλωσης.

Όπως οι δύο διαφορετικοί κόσμοι που προέκυψαν από τον πόλεμο εκείνης της εποχής, έτσι κι αυτές οι δύο διαφορετικές αντιλήψεις σχημάτισαν την τέχνη του 20ου αιώνα, θέτοντας ερωτήματα που μας απασχολούν πλήρως μέχρι και σήμερα.

δείτε επίσης

10 memorable χαρακτήρες comic με μάσκα

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

10 Μάσκες θανάτου που έμειναν στην ιστορία

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

The Mask

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Αθήνα, μια σύγχρονη μητρόπολη

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Sarah Bernhnard: The first influencer

Αν όταν ακούς τη φράση Fashion Icon σου έρχονται στο μυαλό influencers και brand ambassadors συνέχισε να διαβάζεις…

διαβάστε περισσότερα

Burning Man: Ελευθερία & Αυτοέκφραση

Το Burning Man είναι - για μένα πάντα - το πιο ιδιαίτερο festival στον κόσμο. Ίσως...
διαβάστε περισσότερα

Μια άποψη για την τέχνη

Ένα από τα μεγάλα ερωτήματα που έχουν ταλανίσει την ανθρωπότητα είναι αυτό περί του...
διαβάστε περισσότερα

ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ

Η καλλιτεχνική παραγωγή της Βυζαντινής αυτοκρατορίας από τον 4ο αιώνα μέχρι και την...
διαβάστε περισσότερα

Νεκρικά προσωπεία

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Να σου εξηγήσω…Δεν είναι αυτό που νομίζεις…

“Δεν είναι αυτό που νομίζεις”... “Άλλαξες, δεν ήσουν έτσι”... “Δεν είναι αυτό που...
διαβάστε περισσότερα

Πρόσφατα Post

Περισσότερα από την Σοφία

Το σώμα ως μορφή έκφρασης και δημιουργίας

Η Τέχνη ως μορφή έκφρασης της δημιουργικότητας του ανθρώπου και ως όργανο προβολής του ωραίου(αν και σκοπός της δεν είναι πάντα το κάλλος, αφού δικαιώνεται ακόμα και στην ασχήμια) προκαλεί αισθητική συγκίνηση και απόλαυση τόσο στον δημιουργό όσο και στον αποδέκτη της....
περισσότερα

Αθήνα, μια σύγχρονη μητρόπολη

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και κάπως έτσι στήνεται και διαμορφώνεται το εκάστοτε πολιτισμικό περιβάλλον. Σύμφωνα με το λεξικό, ο όρος μητρόπολη προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη «μητρόπολις» και ο χαρακτηρισμός...
περισσότερα

Σκέψεις πάνω στη Λογοκρισία

H λογοκρισία υπήρξε, υπάρχει και θα υπάρχει σε διάφορες μορφές από τότε που οι άνθρωποι άρχισαν να επικοινωνούν μεταξύ τους. Και παρ' όλο που σήμερα είναι κοινώς αποδεκτό ότι ο κάθε άνθρωπος έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να παράγει και να λαμβάνει πληροφορίες χωρίς...
περισσότερα

Νικόλαος Γύζης: ο πρωτοπόρος του Συμβολισμού στην ελληνική ζωγραφική

Ο συμβολισμός, ως επίσημος όρος, εμφανίστηκε αρχικά στη λογοτεχνία, με το μανιφέστο που διατύπωσε ο ελληνικής καταγωγής Jean Moreas στην εφημερίδα «Le Figarο» (18.9.1886). Το έδαφος, όμως, είχαν ήδη προετοιμάσει οι θεωρίες του Schopenhauer, του Nietzsche, καθώς και τα...
περισσότερα

Λαϊκός πολιτισμός, καθρέπτης ενος λαού

Ο λαϊκός πολιτισμός είναι ο καθρέφτης ενός λαού. Όπως κάθε άνθρωπος έχει το χαρακτήρα του, έτσι και κάθε έθνος έχει κι αυτό το δικό του χαρακτήρα.

περισσότερα
Exhibition alert

Bauhaus Imaginista

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και κάπως έτσι στήνεται και διαμορφώνεται το εκάστοτε πολιτισμικό περιβάλλον. Με αφορμή την 100ή επέτειο της σχολής του Bauhaus, το Ινστιτούτο Γκαίτε της Αθήνας (Goethe-Institut Athens)...
περισσότερα
Μόνιμες στήλες

Φτιάξε καφέ να στα πω

Η Absolute μας δίνει την δική της ματιά στην λογοκρισία
«Φώτα ,κάμερα… ΔΕΝ ΠΑΜΕ »: 7 ταινίες που λογοκρίθηκαν στο εξωτερικό.

Τα Παιδία Παίζει

Η Absolute μας δίνει την δική της ματιά στην λογοκρισία