O Αντονέν Αρτώ και το Θέατρο της Σκληρότητας

Γνωρίστε την αρθρογράφο

Τραγική Ειρωνεία

Ο Αντονέν Αρτώ γεννήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1896 στη Μασσαλία. Υπήρξε ηθοποιός, ποιητής, σκηνοθέτης, συγγραφέας, σκηνογράφος, ενδυματολόγος και θεωρητικός του θεάτρου. Για μεγάλες περιόδους της ζωής του, ο Αρτώ ήταν έγκλειστος σε ψυχιατρικές κλινικές και αρκετοί  είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως αυτό το γεγονός καθόρισε και την σχέση του με την δραματουργία.

Στο σύγγραμμά του «Το θέατρο και το είδωλό του» (The Theatre and its Double) το 1938, ο  Αρτώ εισήγαγε την θεωρία για το Θέατρο της Σκληρότητας (Theatre of cruelty).

Τι είναι  όμως αυτό;

Για τον Αρτώ το θέατρο οφείλει να είναι  κάτι πολύ περισσότερο από μία σκηνοθετημένη παράσταση. Το θέατρο για τον Αρτώ είναι μία πράξη «άμεσης βίας» που αφυπνίζει το κοινό, στοχεύοντας στο νευρικό του σύστημα, εμπνέοντας τον θεατή με την αγριότητα των εικόνων του, με μόνο σκοπό την ενεργοποίησή του. Ακόμα και η  έννοια της σκληρότητας για εκείνον ορίζεται με διαφορετικό τρόπο. Σκληρότητα για τον Αρτώ δεν είναι μία πράξη βίας  αλλά  περισσότερο η ανυποχώρητη οργή και απογοήτευση απέναντι σε μία ζωή που έχει καταντήσει στάσιμη και  παθητική . Στο έργο του αναφέρεται έντονα στην ιδέα της εσωτερικής σύγκρουσης μέσα από την οποία επιβεβαιώνονται και αποδομούνται οι προσωπικοί φόβοι.

Στη θεωρία του ο Αρτώ πίστευε ότι ο λόγος δεν είναι επαρκής για να αποδώσει το τραύμα. Έγραψε ότι το «παραδοσιακό» θέατρο είχε βασιστεί επικίνδυνα πολύ στα νοήματα των λέξεων. Εκείνος επικεντρώθηκε στην φωνητική τους δύναμη. Tο θέατρο του Αρτώ κυριαρχείται από άναρθρους ήχους, κραυγές και κλάματα, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι οι ηθοποιοί με αυτόν τον τρόπο μπορούν και εκφράζουν συναισθήματα και εμπειρίες που δεν χωράνε στον λόγο. Συνήθως οι παραστάσεις γίνονταν σε άδεια θέατρα με ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα και βασίζονταν κυρίως σε ηχητικά εφέ και ιδιαίτερους φωτισμούς.

Επιστρέφοντας στην πρώτη ανάγνωση της θεωρίας του, το θέατρο που δημιούργησε ο Αρτώ ήταν κυρίως σωματικό, έντονα σωματικό για την ακρίβεια με στοιχεία χορού, σχεδόν τελετουργικά ορισμένες φορές.

Το όραμα του για ένα απογυμνωμένο θέατρο από συμβάσεις και παθητικότητα ήταν ξεκάθαρο καθόλη την παρουσία του στον χώρο της τέχνης. O Αντονέν Αρτώ υπήρξε  μεγάλη επίδραση στο θέατρο, την τέχνη και τη λογοτεχνία. Η θεωρία του επηρέασε το Θέατρο του Παραλόγου και ιδιαίτερα τα έργα των Ζενέ και Μπέκετ ενώ μέχρι και σήμερα μελετάται από σύγχρονους καλλιτέχνες.

«Αν το θέατρο θέλει να μας ξαναγίνει αναγκαίο, πρέπει να μας δώσει όλα αυτά τα στοιχεία που υπάρχουν στον έρωτα, στο έγκλημα, στον πόλεμο ή στην τρέλα»

δείτε επίσης

Ομαδική έκθεση “Έργα 2017 – 2019 του Εργαστηρίου Νωπογραφίας και Τεχνικής των Φορητών Εικόνων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών”

Από την Πέμπτη 6 Ιουνίου το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο φιλοξενεί την έκθεση...
διαβάστε περισσότερα

Modern Art

Από τη μέρα που ξεκίνησε η στήλη ήταν απλά θέμα χρόνου να ασχοληθούμε με αυτό το...
διαβάστε περισσότερα

Dress to Distress … ή αλλιώς μια μικρή εισαγωγή στον όρο Political Dressing.

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Sarah Bernhnard: The first influencer

Αν όταν ακούς τη φράση Fashion Icon σου έρχονται στο μυαλό influencers και brand ambassadors συνέχισε να διαβάζεις…

διαβάστε περισσότερα

Athens Street Food Festival

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια άνοδος της Street Food κοινότητας και κουλτούρας...
διαβάστε περισσότερα

Στη Πόλη Μου

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

10 memorable χαρακτήρες comic με μάσκα

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

10 Μάσκες θανάτου που έμειναν στην ιστορία

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

The Mask

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Αθήνα, μια σύγχρονη μητρόπολη

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Περισσότερα απο την Τραγική Ειρωνεία

Μουσικοί εξορκισμοί από την Ν.Ιταλία

Ταραντέλα. Αν δεν την ξέρεις, να την μάθεις γιατί είναι από τους πιο απελευθερωτικούς παραδοσιακούς χορούς της Νότιας Ιταλίας. Συνδέεται με τον Τάραντα…

περισσότερα

Λογοτεχνικές κραυγές από την Σάρα Κέιν

H Σάρα Κέιν γεννήθηκε στο Έσσεξ της Αγγλίας . Σπούδασε θέατρο στο πανεπιστήμιο του Μπρίστολ και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο τμήμα συγγραφής θεατρικών έργων του πανεπιστημίου του Μπέρμινγχαμ. Το 1995 η Κέιν γράφει και ανεβάζει το πρώτο της θεατρικό έργο, το Blasted...
περισσότερα

Αρουραίοι στο Παρίσι

Επηρεάστηκε αρκετά απο την street art της Νέας Υόρκης και ιδιαίτερα από τον Richard Hambleton.Να ακόμα μία σημαντική φιγούρα για την τέχνη του δρόμου.Σου δίνω λίγο χρόνο να τον googlάρεις. Ok,time is up!Πίσω στον Blek τώρα Ήδη από το 1990 ξεκίνησαν οι πρώτες συλλήψεις...
περισσότερα

Exhibition alert: National Village Museum “Dimitrie Gusti”

Διάρκεια: Μόνιμη Τοποθεσία: Ρουμανία , Βουκουρέστι, Kiseleff .28-30, Είσοδος: Ενήλικες 4 ευρώ Φοιτητές: 1 ευρώ Ιστότοπος: http://muzeul-satului.ro/ Δίπλα από την λίμνη Herastrau στο Βουκουρέστι, ένα ολόκληρο χωριό εξαπλώνεται. Η αναφορά γίνεται για το  μουσείο...
περισσότερα

Τέχνη ή Οφθαλμαπάτη;

της Τραγικής Ειρωνείας Και τα δύο. Η αναφορά γίνεται για την  σχεδιοκίνηση ή αλλιώς animation,και εντός ολίγου θα προσπαθήσω να "καταστρέψω" την εικόνα (στην κυριολεξία)  που έχεις για την συγκεκριμένη τέχνη. Προέρχεται από τη λατινική λέξη anima που σημαίνει ψυχή,ενώ...
περισσότερα

O Αντονέν Αρτώ και το Θέατρο της Σκληρότητας

Ο Αντονέν Αρτώ γεννήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1896 στη Μασσαλία. Υπήρξε ηθοποιός, ποιητής, σκηνοθέτης, συγγραφέας, σκηνογράφος, ενδυματολόγος και θεωρητικός του θεάτρου. Για μεγάλες περιόδους της ζωής του, ο Αρτώ ήταν έγκλειστος σε ψυχιατρικές κλινικές και αρκετοί ...
περισσότερα

Η τέχνη της «σιωπής»

  Πηγή: http://www.capecentralhigh.com Υπήρξε ένας  από τους πιο γνωστούς εκπροσώπους της μιμητικής τέχνης μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο λόγος για τον  Marcel Marceau. Από πολύ μικρός ήθελε να ασχοληθεί με το θέατρο, και όπως έχει αναφέρει χαρακτηριστικά αυτή...
περισσότερα

Χορέψτε γιατί χανόμαστε

Η Philippina  Bausch,Pina Bausch ή απλώς Pina γεννήθηκε στο Ζόλινγκεν της Γερμανίας, στις 27 Ιουλίου του 1940.Το όνομα της εχει συνδεθεί με το Tanztheater Wuppertal και τα πολυσύνθετα χορευτικά έργα  που έχει δημιουργήσει. Πίστευε πως «μερικές καταστάσεις σε αφήνουν...
περισσότερα

Πολυφωνία από την Ήπειρο

Ο λόγος για το Ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι. Αποτελεί μια από τις πιο ενδιαφέρουσες μουσικές φόρμες στην Ανατολική Μεσόγειο και στα Βαλκάνια αλλά και γενικότερα στην Λαϊκή Πολυφωνία.

περισσότερα

Από ταράτσα σε ταράτσα – Εγχείρημα πουλιά για την γειτονιά και τις ταράτσες των Εξαρχείων

Είναι 15 Μάη και χαζέυω στο πισί. Μισοτελειωμένο ένα άρθρο για τον Μπέκετ αλλά εγώ θέλω να σου πω κάτι άλλο. Θέλω να σου  πω για το εγχείρημα πουλιά. Όχι δεν θα σου μιλήσω για τον υπό εξαφάνιση Αργυροπελεκάνο (αν και κάποια στιγμή πρέπει να μιλήσουμε και για αυτό...
περισσότερα