Graffiti

Συνέντευξη με έναν graffiti artist
Eικονα 1: graffiti art στον ηλεκτρικό
Βυρσοδεψείο
Εικόνα 2:  Mural σε τοίχο
Εικόνα 3: Mural σε τοίχο
Εικόνα 4: Mural σε τοίχο

Graffiti: Ο τοίχος είχε τη δική του ιστορία ή τη γράφουν κάποια παιδιά;

 Γκράφιτι ονομάζουμε την αναγραφή ενός κειμένου, σχεδίου ή μιας τοποθέτησης με σκοπό τη μετάδοση ενός μηνύματος στο ευρύ κοινό. Το σύγχρονο κίνημα (γνωστό ως hitting/tagging)  ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’60 στη Φιλαδέλφεια της Αμερικής από περιθωριακούς νεαρούς που έγραφαν το όνομα ή το ψευδώνυμό τους σε τοίχους και σε υπόγειες διαβάσεις του μετρό.

 

Η εμπειρία και το ταλέντο των καλλιτεχνών σε συνδυασμό με τα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα της σύγχρονης εποχής μετέτρεψαν την τέχνη του γκράφιτι σε ένα μέσο έκφρασης που επισημαίνει τα προβλήματα αυτά και, παρόλο που δε μπορεί να τους δώσει άμεσες λύσεις, καταφέρνει να κερδίσει το ενδιαφέρον του κόσμου.

 

Και αν ο Banksy, ο David Choe, o Blek Le Rat, o Retna και άλλοι  καλλιτέχνες του δρόμου έχουν μετατρέψει τους τοίχους των μεγάλων πόλεων του πλανήτη μας σε καμβάδες για να εκφράσουν τις θέσεις τους, στην Αθήνα μια νέα γενιά καλλιτεχνών πράττει ανάλογα με έργα που έχουν επηρεαστεί από ποικίλα ιστορικά καλλιτεχνικά ρεύματα.

 

Στη νέα αυτή γενιά καλλιτεχνών (γενιά του ’90)  ανήκει και ο Κωνσταντίνος, ο οποίος υπογράφει με το ψευδώνυμο Vome. Είναι τελειόφοιτος στον τομέα της ζωγραφικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και ασχολείται παράλληλα με τη σκηνοθεσία κινηματογράφου. Έχει εργαστεί σαν καθηγητής καλλιτεχνικών στις τάξεις Α,Β,Γ Γυμνασίου και έχει συμμετάσχει σε διάφορες ομαδικές εκθέσεις και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις. Ασχολείται επαγγελματικά με τις τοιχογραφίες εσωτερικών και εξωτερικών χώρων και στον ελεύθερο του χρόνο ταξιδεύει και ζωγραφίζει παράνομα σε διάφορες χώρες του κόσμου.

 

Με ποια αφορμή ξεκίνησες να ασχολείσαι με το “γκράφιτι”; Υπήρχε μέσα σου από παλιά ή απλά έτυχε;

Ζωγραφίζω από πολύ μικρή ηλικία και όταν πέρασα πρώτη φορά με τους γονείς μου από τις γέφυρες της Ν. Ιωνίας ενθουσιάστηκα βλέποντας τα «γκράφιτι» που βρίσκονται εκεί. Λίγο μετά πηγαίνοντας ένα απόγευμα στο λούνα παρκ που βρισκόταν πίσω από το θέατρο κάτω απ’ τη γέφυρα στο Φάληρο, ξαναήρθα σε επαφή με τις πολύχρωμες τοιχογραφίες. Οι στιγμές αυτές μου έμειναν. Μερικά χρόνια αργότερα ξεκίνησα να ασχολούμαι ενεργά.

 

Τι αποτελεί πηγή έμπνευσης για σένα; Θέλεις να περάσεις κάποιο μήνυμα;

Πηγή έμπνευσης μπορούν να αποτελέσουν τα πάντα. Το περιβάλλον και ο τρόπος που το αντιλαμβάνομαι είναι η βασική. Σίγουρα, δηλαδή, δεν μπορώ να μην συμπεριλάβω τους ανθρώπους που συναναστρέφομαι ή άλλα πρόσωπα, χώρους και αντικείμενα καθώς και τις ουσίες που η κατανάλωσή τους αλλάζει με κάποιο τρόπο την αντίληψή μου απέναντι στα παραπάνω. Κάποια όνειρά μου αποτελούν, επίσης, αρκετές φορές ιδιαίτερη πηγή έμπνευσης.

 

Το μήνυμα που εκπέμπει η πράξη που έχει σαν αποτέλεσμα αυτό που αποκαλείται «γκράφιτι» θεωρώ ότι είναι αρκετά συγκεκριμένο. Πέραν αυτού δεν με ενδιαφέρει να περάσω κάποιο άλλο.

 

Ποιος ήταν ο πιο δύσκολος χώρος που έχεις ζωγραφίσει; Υπάρχει κάποιος χώρος που θα ήθελες να ζωγραφίσεις;

Δυσκολίες αντιμετωπίζει κανείς και στο παράνομο αλλά και στο νόμιμο «γκράφιτι».Οι πιο δύσκολοι χώροι που έχω ζωγραφίσει είναι σίγουρα οι παράνομοι. Το θέμα είναι η πρόσβαση στο σημείο που θέλω να ζωγραφίσω και ο χρόνος που έχω, ο οποίος πάντα εξαρτάται από διάφορες συνθήκες. Τα συστήματα υπόγειων σιδηροδρόμων και σίγουρα κάποια πολύ ψηλά και κεντρικά σημεία μέσα στη πόλη είναι που εμπεριέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο. Επίσης, πάντα ο βαθμός δυσκολίας εξαρτάται και από το μέγεθος του σχεδίου αλλά και από το βαθμό πολυπλοκότητας και αρτιότητάς του, κι αυτό ισχύει και για τις νόμιμες τοιχογραφίες. Το να ζωγραφίσεις στην τυφλή όψη μιας πολυκατοικίας μια πολύπλοκη και πολύχρωμη σύνθεση είναι μια διαδικασία που απαιτεί ενέργεια, ψυχική και σωματική. Φυσικά ο χρόνος πιέζει και σ’ αυτήν την περίπτωση, γιατί οι σκαλωσιές ή τα ανυψωτικά μηχανήματα κοστίζουν.

 

 

Υπάρχουν κάποιοι που δεν θεωρούν το «γκράφιτι» τέχνη αλλά μουντζούρα. Τι θα τους απαντούσες;

Αν μπορεί κάποιος από αυτούς να μου δώσει έναν συγκεκριμένο ορισμό για το τι είναι τέχνη και με αυτόν να αποκλείσει οτιδήποτε μπορεί να έχει σχέση με τον όρο «γκράφιτι», τότε θα συμφωνήσω μαζί του.

 

Ακόμα, λοιπόν, και «αν δε μπορεί να διορθώσει όλα τα προβλήματα του κόσμου η τέχνη του δρόμου, μπορεί να κάνει κάποιους να χαμογελούν ενώ προσπαθούν να ουρήσουν σε κάποιο τοίχο», όπως είπε άλλωστε και ο Banksy.

Περισσότερα απο την Σοφία

Θρησκευτική Τέχνη

Έχω την ευκαιρία να έχω φίλους από διαφορετικά πολιτικοθρησκευτικά backgrounds ανακαλύπτοντας έτσι εκφράσεις θρησκευτικής τέχνης οι οποίες είναι πολύ μακριά από την δική μου,

περισσότερα