7 Μνημεία που δεν υπάρχουν πια!

του Νίκου Διαμάντη

 Οι αρχαίοι ναοί, τα αγάλματα, τα διάφορα ιστορικά κτήρια της αρχαιότητας και όχι μόνο, είναι στοιχεία του παρελθόντος του ανθρώπου, τόσο του πολιτισμού του όσο και της ιστορίας του. Ο άνθρωπος δίνει συνεχώς μια μάχη με το χρόνο ο οποίος, όπως και με κάθε τι, συνεχώς φθείρει, διαβρώνει και καταστρέφει αργά αλλά σταθερά τα προαναφερθέντα. Πέρα όμως από τον χρόνο, τον καιρό και ανάλογες παραμέτρους, πολλές φορές ο εχθρός του πολιτισμού είναι και ο ίδιος ο άνθρωπος που με πολέμους, λεηλασίες και άλλα, καταστρέφει τα Μνημεία που ο ίδιος έφτιαξε.

Πάμε λοιπόν. 10 Μνημεία που δεν υπάρχουν πλέον:

1)Οι Βούδες του Bamyan

Η κοιλάδα Bamyan είναι περιοχή του κεντρικού Αφγανιστάν, μέσα από την οποία περνάει και ο δρόμος του μεταξιού. Σε αυτή την κοιλάδα, σε μια πλάγια, τον 6ο αιώνα κατασκευάστηκαν δύο τεράστια αγάλματα του Βούδα, καθώς η περιοχή αποτελούσε έδρα πολλών βουδιστικών μοναστηριών. Τα αγάλματα λαξεύτηκαν πάνω στο βράχο και είχαν ύψος 53 και 38 μέτρα αντίστοιχα.

 Το 2001, τα αγάλματα καταστράφηκαν από τους Ταλιμπάν καθώς θεωρούνταν είδωλα, υπό την ηγεσία του Μουλάχ Μοχάμεντ Ομάρ. Η καταστροφή τους πήρε αρκετές βδομάδες για να γίνει. Καθώς τα αγάλματα αποτελούσαν κομμάτι του βουνού, οι Ταλιμπάν χρειάστηκε να τα βομβαρδίσουν με αντιαεροπορικά πυρά, να τοποθετήσουν νάρκες στις βάσεις τους, αλλά και να τοποθετήσουν δυναμίτη σε εγκοπές που υπήρχαν στα σώματα των αγαλμάτων.

 Διάφοροι ντόπιοι που αναγκάστηκαν υπό την απειλή για τη ζωή τους να συμμετέχουν στην καταστροφή, μετέπειτα δήλωσαν πως άκουσαν τον Μουλάχ Ομάρ να λέει “Γιατί γκρινιάζετε; Κάνουμε πόλεμο σε πέτρες!”

2) Παλμύρα

(Τα ερείπια της πόλης)

 Γνωστή και ως Νύμφη της Ερήμου, η Παλμύρα αποτελεί αρχαία πόλη της Συρίας στην περιοχή Homs η οποία ήταν χτισμένη σε μια όαση. Παλαιολογικά ευρήματα συνιστούν ότι η περιοχή κατοικούνταν από την Νεολιθική εποχή.

 Η Παλμύρα έγινε γνωστή για τα πλούτη της την Ρωμαϊκή εποχή, κατά τη βασιλεία της θρυλικής Σεπτιμίας Ζηνοβίας. Τα λαμπρότερα από τα σωζόμενα ερείπια της Παλμύρας είναι εκείνα του Ναού του Ηλίου, οι τετράγωνοι επιτάφιοι πύργοι 3-5 ορόφων, το ρωμαϊκό θέατρο, καθώς και τα θεμέλια των οδών και των κατοικιών. Σημαντικές επίσης είναι και οι ανευρεθείσες δίγλωσσες επιγραφές της Παλμύρας (στην ελληνική και παλμυρική διάλεκτο), μία στην εβραϊκή και 2 στη λατινική.

 Το 2015 ο ISIL (Ισλαμικό “κράτος” του Ιράκ), κατέστρεψε μεγάλα κομμάτια της Παλμύρας με την κατάκτησή της.

Πιο συγκεκριμένα ισοπεδώθηκαν ο ναός του Βαάλ του 1ου αιώνα,

το άγαλμα του λιονταριού του Al-lat

το οποίο και αποκαταστάθηκε, ο Πύργος του Elahbel,

η αψίδα του θριάμβου της Παλμύρας

καθώς και πολλά άλλα αγάλματα και οικοδομήματα της αρχαίας πόλης.

3) Ουράνια Σφαίρα

 Όλοι ξέρουμε τον Πύργο του Αιφελ, αυτό όμως που λίγοι γνωρίζουν είναι ότι πλάι του υπήρχε μια τεράστια σφαίρα που τοποθετήθηκε εκεί για τον ίδιο λόγο με τον Πύργο, δηλαδή την Παγκόσμια Έκθεση του 1900. Η σφαίρα με διάμετρο 45 μέτρα, ήταν μπλε και γαλάζια, ενώ πάνω της απεικόνιζε τους αστερισμούς και τα ζώδια. Η βάση της είχε ύψος 18 μέτρα και στην κορυφή της κατασκευής υπήρχε ταράτσα για το κοινό. Παρόλα αυτά, για στατικούς λόγους, η κατασκευή κατέρρευσε και αφαιρέθηκε.

4) Kareol

Το Kareol ήταν ένα τεράστιο art deco κτήριο στο Άρντενχαουτ της Ολλανδίας. Κατασκευάστηκε το 1910 και αποτελούσε ιδιωτική κατοικία, ενώ ήταν το μεγαλύτερο σπίτι που είχε χτιστεί ποτέ στην Ολλανδία τον 20ο αιώνα. 

 Το κτήριο διέθετε διακόσμηση από πλακάκια, πολλά από τα οποία είχαν εικόνες από όπερες του Βάγκνερ, καθώς ο ιδιοκτήτης του ήταν λάτρης του συνθέτη.

 Παράλληλα διέθετε και πύργο νερού ύψους 32 μέτρων, ο οποίος ήταν ορατός από τον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης. Το 1977 χαρακτηρίστηκε ως διατηρητέο, χαρακτηρισμός που άρθηκε το 1979 όπου και το κτήριο κατεδαφίστηκε παρά την σθεναρή αντίδραση, δυσαρέσκεια και προσπάθεια για το αντίθετο της τοπικής κοινότητας και όχι μόνο. Στη θέση του κτίστηκε άλλη κατοικία. 

5) Ο επικληνής πύργος της Σαραγόσα

 Όλοι γνωρίζουμε τον διάσημο Πύργο της Πίζας που γέρνει, αλλά ελάχιστοι (δεν ήμουν ένας από αυτούς μέχρι πρόσφατα) γνωρίζουν ότι και η Σαραγόσα, η πρωτεύουσα της Αραγονίας της Ισπανίας, είχε και αυτή τον δικό της Πύργο που έγερνε.

 Ο Πύργος, διακοσμημένος σε στυλ Mudéjar (διακοσμητικό στυλ με βαρύ στολισμό), χτίστηκε το 1504, είχε ύψος 80 μέτρα και το σχέδιο της βάσης του ήταν σε σχήμα αστεριού με 16 κορυφές.

 Σχεδόν αμέσως μετά την κατασκευή του, η κλίση του ήταν εμφανής αν και δεν θεωρήθηκε ότι θα αποτελούσε πρόβλημα στην στατικότητά του. Ο λόγος για τον οποίο ο Πύργος έγερνε, είχε να κάνει με το γεγονός ότι η νότια πλευρά του κατασκευάστηκε γρηγορότερα με αποτέλεσμα να ασκήσεις δύναμη λόγω βάρους στη συνολική κατασκευή.

 Το 1892, η κλίση κρίθηκε επικίνδυνη και ο Πύργος κατεδαφίστηκε παρά τις αντιδράσεις των πολιτών. Μετά την κατεδάφισή του, ο κόσμος έπαιρνε πέτρες της κατασκευής για αναμνηστικό.

6) Το Κρυστάλλινο Παλάτι

 

 Κατασκευασμένο στο Hyde Park του Λονδίνου, το βικτωριανό Κρυστάλλινο Παλάτι χτίστηκε για να στεγάσει την Μεγάλη Έκθεση του 1851.

 Η Μεγάλη Έκθεση ήταν η πρώτη από μια σειρά εκθέσεων Πολιτισμού και βιομηχανικής παραγωγής και διοργανώθηκε από τον Henry Cole και τον πρίγκιπα Albert, σύζυγο της βασίλισσας Βικτωρίας. Πολλές διάσημες προσωπικότητες της εποχής, όπως ο Karl Marx, ο Charles Darwin και ο Samuel Colt παρευρέθηκαν στην έκθεση.

 Το Κρυστάλλινο Παλάτι παίρνει το όνομά του από το βασικό υλικό κατασκευής του, το γυαλί. Οι επισκέπτες του κατά κοινή ομολογία έμεναν εμβρόντητοι από τους διάφανους τοίχους του και το γεγονός ότι δεν χρειαζόταν εσωτερικό φωτισμό.

 Η κατασκευή τον Ιούνιο του 1854 μεταφέρθηκε σε μια περιοχή στο νότιο Λονδίνο όπου και παρέμεινε εκεί μέχρι την καταστροφή της.

 Το Νοέμβριο του 1936, μία μικρή φωτιά που ξεκίνησε στο βεστιάριο, γρήγορα εξαπλώθηκε σε ολόκληρο το Παλάτι, το οποίο αποτελούνταν από εύφλεκτα υλικά. Μέσα σε μια ώρα οι φλόγες είχαν καταπιεί ολόκληρο το οικοδόμημα σε μια φωτιά που φαινόταν σε 8 κομητείες.

7) Βασιλική Όπερα της Βαλέττας

 Η Όπερα της Βαλέττας κατασκευάστηκε από τον Βρετανό αρχιτέκτονα Edward Middleton Barry το 1866. Αποτελούσε ένα από τα πιο όμορφα και χαρακτηριστικά κτήρια της πρωτεύουσας της Μάλτας.

 Έξι χρόνια μετά την κατασκευή της, η Όπερα υπέστη σοβαρές ζημιές στο εσωτερικό της λόγω πυρκαγιάς. Έτσι, άνοιξε μια μακρά συζήτηση για την επιδιόρθωσή της, η οποία αμφισβητούσε το κατά πόσο η εξωτερική όψη -άθικτη από την πυρκαγιά- μπορούσε να διατηρηθεί. Τεσσερσήμισυ χρόνια μετά, η Όπερα επισκευάστηκε και λειτούργησε εκ νέου με πρώτη παράστασή της την Αΐντα του Βέρντι.

 Η τύχη της όμως παρέμεινε κακή καθώς 65 χρόνια αργότερα στις 7 Απριλίου του 1942, η Όπερα δέχτηκε απευθείας βομβιστικά πυρά της  Luftwaffe και καταστράφηκε ολοσχερώς. Πλέον, από την ιστορική Όπερα παραμένει τμήμα της πρόσοψής της καθώς και κάποιες κολόνες, ενώ ο εσωτερικός χωρίς της λειτουργεί ως πάρκινγκ.

δείτε επίσης

«Θωρηκτό Ποτέμκιν» με live μουσική στον κήπο του Μεγάρου

Η ανακάλυψη των αρχαιολογικών ευρημάτων στον χώρο του υπό κατασκευή σταθμού...
διαβάστε περισσότερα

Μήδεια του “Μποστ” – Μια σατιρική κωμωδία σε περιοδεία

Η σατιρική κωμωδία του Μποστ ξεκινά την περιοδεία της σε διάφορα μέρη της χώρας...
διαβάστε περισσότερα

Ito Junji: Ο mangaka του Τρόμου

 Κουράστηκες από τις σπλατεριές; Βαρέθηκες τα horror movies που αναπαράγουν τα ίδια...
διαβάστε περισσότερα

Οι έννοιες την εποχή της παγκοσμιοποίησης: μερικές σκέψεις

Ο κόσμος αναδημιουργείται, Η μαζική παραγωγή, ο μαζικός καταναλωτής, η μεγάλη πόλη,...
διαβάστε περισσότερα

Έκθεση ψηφιδωτού “Ακούω την Σιωπή” της Αγλαΐας Πειθή στην ART ZONE 42

Την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020, εγκαινιάζεται από τις 17.00 έως και τις 22.00 η...
διαβάστε περισσότερα

Η ΑΓΝΩΣΤΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ALFRED HITCHCOCK PART 2

Toν Μάρτιο του 1939, ο αμερικανός παραγωγός David O. Selznick προσέλαβε τον...
διαβάστε περισσότερα

Αφήστε τα παρκαρίσματα και πιάστε τον πολιτισμό

Η ανακάλυψη των αρχαιολογικών ευρημάτων στον χώρο του υπό κατασκευή σταθμού...
διαβάστε περισσότερα

Ανοιχτή Επιστολή του Δρ Χρήστου Κολοβού – Διευθυντή Ορχήστρας και δρ Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ

Ανοικτή επιστολή προς τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών...
διαβάστε περισσότερα

Exhibition alert

Έκθεση ψηφιδωτού “Ακούω την Σιωπή” της Αγλαΐας Πειθή στην ART ZONE 42

Την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020, εγκαινιάζεται από τις 17.00 έως και τις 22.00 η ατομική έκθεση ψηφιδωτού της Αγλαΐας Πειθή με τίτλο ''Ακούω τη σιωπή''. Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 14 . Την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020, εγκαινιάζεται από τις 17.00 έως και τις 22.00 η...
περισσότερα

 

Μόνιμες στήλες