Ντίλια Ντάρμπισιερ: Η Γλύπτρια του Ήχου

του Νίκου Διαμάντη

Το έτος είναι 1963. Σε ένα κακοφωτισμένο δωμάτιο του Ραδιοφωνικού Εργαστηρίου του BBC, η Ντίλια Ντάρμπισιερ δουλεύει με τον ανορθόδοξο εξοπλισμό της για τη μελοποίηση του theme της σειράς Doctro Who. Ο εξοπλισμός της είναι μια χορδή πάνω σε ένα κομμάτι ξύλο και ένας ταλαντωτής για το καλιμπράρισμα εξοπλισμού. Δουλεύοντας με ολόκληρα μέτρα αναλογικής ταινίας με διάφορες ηχογραφήσεις των ήχων της χορδής, επιταχύνοντας, διακόπτοντας και επιβραδύνοντάς τες, προσπαθεί να υλοποιήσει τη σύνθεση του Ron Grainer. Η διαδικασία δύσκολη και μακρά. Κάθε νότα έχει ηχογραφηθεί και αναλόγως με τη συχνότητα, την τονικότητα και την ένταση που πρέπει να ακουστεί, έχει επανεγγραφεί σε καινούρια ταινία. 

 Κάπως έτσι η Ντίλια φτάνει στο μιξάρισμα. Κάθε νότα πρέπει να παίξει ταυτόχρονα. Πώς όμως; Σε ξεχωριστά μηχανήματα ενεργοποιούνται όλες μαζί οι κασέτες και αναλόγως κόβονται μικρά τμήματα από κάποιες, άλλες επιταχύνονται, μέχρι να επιτευχθεί ο καλύτερος συντονισμός. Έτσι δημιουργούνται αρχικά επιμέρους μιξαρισμένες ταινίες και με την ίδια διαδικασία, με την ταυτόχρονη αναπαραγωγή και εγγραφή του συνόλου δημιουργείται το πασίγνωστο θέμα της σειράς. 

 Η Ντίλια ολοκληρώνει το έργο της και το πηγαίνει στο Ron Grainer. 

“Εγώ το έγραψα αυτό;” την ρωτάει έκπληκτος. 

“Το μεγαλύτερο μέρος του” απαντάει η Ντίλια. 

 

 Κάπως έτσι δημιουργήθηκε ένα από τα πρώτα κομμάτια ηλεκτρονικής μουσικής που χρησιμοποιήθηκε σε τηλεοπτική σειρά. Το όνομα της Ντίλια Ντάρμπισιερ, παρά το πρωτοπόρο έργο της και την προσπάθεια του Ron Grainer, δεν αναφέρθηκε πουθενά στους τίτλους τέλους, καθώς η πολιτική του BBC ήθελε τους εργαζόμενους στο ραδιοφωνικό εργαστήρι να μένουν ανώνυμοι, πόσο μάλλον τις γυναίκες. 

 Η Ντίλια συνεργάστηκε με avant gard συνθέτες και δημοφιλείς εκπροσώπους της εμπορικής μουσικής βιομηχανίας (Paul McCartney, Pink Floyd, Yoko Ono) ενώ εργαζόταν για το BBC μέχρι το 1973 όπου και παραιτήθηκε. Πάντα uncredited για το έργο της και κακοπληρωμένη, είδε τον σταθμό να χτίζει μέρος του ονόματός του στις πλάτες και το έργο της, αλλά και να επεξεργάζεται τη μουσική της χωρίς την άδειά της και με τρόπους που δεν ενέκρινε. 

 Η συνέχεια της ζωής της ήταν χαοτική, με την Ντίλια -πάσχουσα πλέον από αλκοολισμό- να ιδρύει και να συμμετέχει σε συγκροτήματα ηλεκτρονικής μουσικής, χωρίς να πετυχαίνει όμως την ανάδειξή τους. Το 2000 ο Peter Camper, μουσικός νεώτερης γενιάς, την πείθει να αναμειχθεί εκ νέου, ωστόσο εκείνη δεν προλαβαίνει να ολοκληρώσει το νέο μουσικό της έργο καθώς πεθαίνει στα 64 χρόνια της από κύρωση του ήπατος, εξαιτίας του μακροχρόνιου αλκοολισμού της. Στη σοφίτα της βρέθηκαν 264 μουσικές μαγνητοταινίες και χιλιάδες παρτιτούρες.

 

 Μετά θάνατον, το Coventry, η πόλη δηλαδή όπου μεγάλωσε ονόμασε έναν δρόμο προς τιμήν της. Το 2017 τοποθετήθηκε μια πλάκα προς τιμήν της “Γλύπτριας του Ήχου” στο σπίτι όπου έμενε στο Coventry, στο πλαίσιο εορτασμού του BBC προς τιμήν σημαντικών μουσικών. Τέλος, επίσης το 2017, αποδόθηκε στην Ντίλια τιμητικό διδακτορικό για την προσφορά της στην ηλεκτρονική μουσική, από το πανεπιστήμιο του Coventry. 

 

Doctor Who original theme

 

Άλλες συνθέσεις

Pot Au Feu (1968)

 

Mattachin

(Το παρόν κομμάτι η Ντίλια δεν το άκουγε σχεδόν ποτέ, καθώς την έκανε να κοκκινίζει) 

 

Effervescence 

  δείτε επίσης

Ito Junji: Ο mangaka του Τρόμου

 Κουράστηκες από τις σπλατεριές; Βαρέθηκες...

Ο Πολιτισμός ως Δούρειος Ίππος

 Ο Πολιτισμός ως έννοια προκύπτει στη...

Η φωτογραφία της Τίνα Μοντόττι

Έπεσα επάνω στο όνομα της διαβάζοντας με...

«Θωρηκτό Ποτέμκιν» με live μουσική στον κήπο του Μεγάρου

Η ανακάλυψη των αρχαιολογικών ευρημάτων στον χώρο του υπό κατασκευή σταθμού...

Μήδεια του “Μποστ” – Μια σατιρική κωμωδία σε περιοδεία

Η σατιρική κωμωδία του Μποστ ξεκινά την περιοδεία της σε διάφορα μέρη της χώρας...

Exhibition alert

Έκθεση ψηφιδωτού “Ακούω την Σιωπή” της Αγλαΐας Πειθή στην ART ZONE 42

Την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020, εγκαινιάζεται από τις 17.00 έως και τις 22.00 η ατομική έκθεση ψηφιδωτού της Αγλαΐας Πειθή με τίτλο ''Ακούω τη σιωπή''. Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 14 . Την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020, εγκαινιάζεται από τις 17.00 έως και τις 22.00 η...

 

Μόνιμες στήλες