Ο Πολιτισμός ως Δούρειος Ίππος

του Νίκου Διαμάντη

 Ο Πολιτισμός ως έννοια προκύπτει στη νεότερη Ελλάδα από τον Αδαμάντιο Κοραή που μετέφρασε την αγγλική λέξη “civilization”, ταυτίζοντας την με τα ανώτερα προϊόντα που μια κοινωνία παράγει, δηλαδή την υψηλή τέχνη, τη φιλοσοφία, τις επιστήμες.

 Στόχος του πολιτισμού είναι να προάγει τον άνθρωπο, να τον βελτιώσει και να τον ολοκληρώσει, ενώ μέσα από την ιστορική διατήρηση της ανάπτυξής του, μια κοινωνία διατηρεί μνήμες του παρελθόντος της, των αντιλήψεών της και άρα “χαρτογραφεί” την εξέλιξή της. Ιδανικά πάντα.

 Και ερχόμαστε λοιπόν στο προκείμενο, στην αφετηρία δηλαδή του παρόντος άρθρου, που δεν είναι άλλη από την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.

 Αρχικά μην παρεξηγηθώ. Δεν είμαι άνθρωπος που ασπάζομαι “Μεγάλες Ιδέες“. Δεν πιστεύω ότι η Κωνσταντινούπολη είναι ελληνική ή ότι οι μιναρέδες της Αγίας Σοφίας είναι κάποια προσβολή στην ορθοδοξία. Αντικειμενικά, η Αγία Σοφία είναι ένα ιστορικό μνημείο, ιστορικής και όχι μόνο, σημασίας.

 Το σύγχρονο λοιπόν ζήτημα που πρέπει να μας απασχολεί για την Αγία Σοφία, αλλά και για κάθε μνημείο ανά τον κόσμο, είναι το πώς θα γίνει λαϊκό κεκτημένο η ελεύθερη πρόσβαση του κόσμου σε αυτό. Παράλληλα, πολύ σημαντική είναι η διατήρηση των διαφόρων μνημείων ανά τον κόσμο που, όταν δεν μπορούν να γίνουν βορά στις τουριστικές βιομηχανίες, απαξιώνονται ή ακόμη ακόμη καταστρέφονται αργά αλλά σταθερά από την τεράστια επισκεψιμότητα την οποία δεν μπορούν να υποστηρίξουν. Μια άλλη πτυχή είναι ότι μνημεία όπως η Ακρόπολη και ο Παρθενώνας δεν είναι προσιτά (οι τιμές των εισιτηρίων εκτινάσσονται) για τον πολύ απλό λόγο ότι η λαϊκή οικογένεια δεν μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά.

 Αλλά αυτά τα ζητήματα δεν φαίνονται να αφορούν τις εκάστοτε κυβερνήσεις που διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.

 Και έτσι λοιπόν, για άλλη μια φορά, βρισκόμαστε στο σημείο που ο πολιτισμός αξιοποιείται εκατέρωθεν για την καλλιέργεια μίσους και φανατισμού ανάμεσα στους λαούς, εν προκειμένω του ελληνικού και του τουρκικού, με την μεν Τουρκία να κάνει την Αγία Σοφία από Μουσείο τζαμί, τη δε Ελλάδα να απειλεί ότι θα μετατρέψει το Μουσείο Κεμάλ Ατατούρκ σε Μουσείο μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και ότι θα διακόψει τη χρηματοδότηση του έργου στο Βαλιδέ τζαμί της Μυτιλήνης (μνημείο που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο από το 1981).

 Ναι, είναι απαράδεκτη η τουρκική προκλητικότητα αλλά ο ελληνικός λαός και ο καλλιτεχνικός κόσμος οφείλει να μην ενδίδει και να μην τσιμπάει στα εν λόγω παιχνίδια που ως μόνο στόχο έχουν την συνεκμετάλλευση και συνδιαχείριση του Αιγαίου, βήμα που για να γίνει προετοιμάζουν και οι δύο πλευρές το έδαφος καλλιεργώντας το μίσος και οξύνοντας τις θρησκευτικές και πολιτιστικές διάφορες που έχουν οι λαοί.

 

Αυτό που τώρα πρέπει να γίνει είναι ο λαός να οξύνει την αντιμπεριαλιστική και αντιΝΑΤΟϊκή πάλη του κόντρα στις επιδιώξεις της Αμερικής.

  δείτε επίσης

Ito Junji: Ο mangaka του Τρόμου

 Κουράστηκες από τις σπλατεριές; Βαρέθηκες...

Ντίλια Ντάρμπισιερ: Η Γλύπτρια του Ήχου

Το έτος είναι 1963. Σε ένα κακοφωτισμένο δωμάτιο του Ραδιοφωνικού Εργαστηρίου του...

Συναυλία στη μνήμη του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα

«Σα να έζησε τη ζωή του με μια ανάσα ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας κι όταν ήρθε η ώρα...

«Θωρηκτό Ποτέμκιν» με live μουσική στον κήπο του Μεγάρου

Η ανακάλυψη των αρχαιολογικών ευρημάτων στον χώρο του υπό κατασκευή σταθμού...

Μήδεια του “Μποστ” – Μια σατιρική κωμωδία σε περιοδεία

Η σατιρική κωμωδία του Μποστ ξεκινά την περιοδεία της σε διάφορα μέρη της χώρας...

Ito Junji: Ο mangaka του Τρόμου

 Κουράστηκες από τις σπλατεριές; Βαρέθηκες τα horror movies που αναπαράγουν τα ίδια...

Οι έννοιες την εποχή της παγκοσμιοποίησης: μερικές σκέψεις

Ο κόσμος αναδημιουργείται, Η μαζική παραγωγή, ο μαζικός καταναλωτής, η μεγάλη πόλη,...

Exhibition alert

Έκθεση ψηφιδωτού “Ακούω την Σιωπή” της Αγλαΐας Πειθή στην ART ZONE 42

Την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020, εγκαινιάζεται από τις 17.00 έως και τις 22.00 η ατομική έκθεση ψηφιδωτού της Αγλαΐας Πειθή με τίτλο ''Ακούω τη σιωπή''. Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 14 . Την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020, εγκαινιάζεται από τις 17.00 έως και τις 22.00 η...

 

Μόνιμες στήλες