Ανοιχτή Επιστολή του Δρ Χρήστου Κολοβού – Διευθυντή Ορχήστρας και δρ Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ

 Ανοικτή επιστολή προς τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (ΚΟΑ) Στέφανο Τσιαλή, απέστειλε ο Χρήστος Ηλ. Κολοβός, Διευθυντής Ορχήστρας και δρ Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ, θέτοντας τους προβληματισμούς του (που δεν είναι και μόνο δικοί του), για τα πρόσφατα πεπραγμένα του πρώτου. 

 

Δημοσιεύουμε ολόκληρη την επιστολή:

 

«Κύριε Τσιαλή,

 

Πριν λίγες ημέρες, ανακοινώσατε διαδικτυακά το πρόγραμμα της Ορχήστρας για την σεζόν 2020-21. Με περισσή αυταρέσκεια και σιγουριά υπογραμμίσατε, για να μην πούμε, σφραγίσατε τη γνωστή από καιρού αδιαφορία σας για τα παρελθόντα πεπραγμένα, που συνθέτουν την ιστορία πλέον της Ορχήστρας (αναφορικά με την Νεοελληνική Έντεχνη Μουσική – εφεξής ΝΕΜ) που έχετε την ύψιστη τιμή να διευθύνετε καλλιτεχνικά από του 2014.

 

1) Μας γνωστοποιήσατε με μεγάλη χαρά την πραγματοποίηση του πρώτου (1ου) CD της Ορχήστρας μας (όχι τυχαίο το κτητικό, αφού ανήκει σε εμάς, δηλ. στον ελληνικό λαό) στην έγκριτη “NAXOS” σε έργα Νίκου Σκαλκώτα. Φυσικά και χαρήκαμε πολύ που η Ορχήστρα μας θα βρίσκεται (ξανά) στα ράφια των δισκοπωλείων όλου του πλανήτη.

 

2) Στο CD αυτό, ως 2ο έργο παρουσιάζεται η “Κλασσική Συμφωνία για Ορχήστρα Πνευστών, Δύο Άρπες και Κοντραμπάσσα” (1947) και αναγράφεται ως η “πρώτη εμπορική ηχογράφησή” της.

 

Για τα παραπάνω, ως Έλληνας μαέστρος και δη ως καλλιτεχνικός διευθυντής του αρχαιότερου ορχηστρικού συμφωνικού συνόλου της χώρας μας, οφείλετε να ξέρετε:

 

1) Ότι η ΚΟΑ εξέδωσε με την “NAXOS”, το 1ο της CD, πριν από 13 χρόνια (Μάης του 2007) με έργα αποκλειστικά του Μανώλη Καλομοίρη υπό τη μπαγκέτα του μαέστρου και τότε καλλιτεχνικού διευθυντού της Βύρωνος Φιδετζή. Σας ενημερώνουμε κιόλας ότι ο τίτλος της σειράς στην οποία κυκλοφορεί και το 2ο αυτό CD της ΚΟΑ υπό τη διεύθυνσή σας, “GreekClassics”, αποτελεί έμπνευση και πρόταση του Φιδετζή στον ιδρυτή και επικεφαλής της “NAXOS”, κ. KlausHeymann, για την οποία υπάρχει και η σχετική αλληλογραφία, υποθέτουμε και στο Αρχείο της ΚΟΑ.

 

2) Η “Κλασσική Συμφωνία για Ορχήστρα Πνευστών, Δύο Άρπες και Κοντραμπάσσα” (1947) υπό τη μπαγκέττα σας, ΔΕΝ αποτελεί την “πρώτη εμπορική ηχογράφηση” του έργου, αφού πριν πολλά χρόνια κυκλοφόρησε στο εμπόριο και το αγοράσαμε, CD από το Αρχείο της ΕΡΤ, με τίτλο “Αρχείου Ραδιοφώνου / Έλληνες Συνθέτες 1” (ΕΡΑ CD 001 και έκδ. 1997) με την ΕΣΟ της ΕΡΤ σε έργα Μητρόπουλου και Σκαλκώτα, συμπεριλαμβανομένου του εν λόγω έργου, υπό τη μπαγκέτα του Σιγκαπουριανού (παντρεμένου με Ελληνίδα αρχαιολόγο) μαέστρου Τσού Χουΐ (ηχογρ. στο studioC της ΕΡΑ, φθινόπωρο 1975).

 

Εξηγούμαστε περαιτέρω:

 

Οι ως άνω ηθελημένες για εμάς, διαστρευλώσεις της ιστορίας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών κύριε Τσιαλή, σας καθιστούν απαράδεκτα προκλητικό και ανιστόρητο και σας προτρέπουμε να μελετήσετε την ιστορία της Ορχήστρας που διοικείτε, η οποία υπάρχει καταγεγραμμένη σε αρκετές πηγές, με κορωνίδα το μοναδικό λεύκωμα του συνθέτη, μουσικολόγου και συγγραφέα Τάκη Καλογερόπουλου με τίτλο “Κρατική Ορχήστρα Αθηνών· προϊστορία και ιστορία” για τα 60χρονα της Ορχήστρας και το οποίο βρίσκεται σε αρκετά τεμάχια στα γραφεία της.

 

Με τα ψεύδη σας και την ανιστορικότητά σας κύριε Τσιαλή, παραπλανάτε και εξαπατάτε τόσο τον ελληνικό λαό και το ελληνικό κράτος που σας τοποθέτησε στη θέση αυτή και σας “ταΐζει” κυριολεκτικά με ένα πολύ καλό μισθό φανταζόμαστε, όσο και τους μουσικοκριτικούς μας -που εύχομαι να έχουν επισημάνει το ψεύδος αυτό και να μην πέσουν στην παγίδα σας και το αναδημοσιεύσουν (Σ.τ.Σ.: κάποιες ιστοσελίδες ήδη το αναδημοσίευσαν)-, αλλά και τους ιστορικούς του μέλλοντος.

 

Μην ξεχνάτε, ότι οι Κρατικές μας Ορχήστρες δημιουργήθηκαν για να υπηρετούν συγκεκριμένη πολιτισμική και κοινωνική πολιτική. Να παίζουν πρωτίστως επιμορφωτικό ρόλο, καλλιεργώντας το επίπεδο του λαού με το διεθνές ρεπερτόριο, προεξαρχόντων των έργων της ΝΕΜ μας των τελευταίων 200 ετών. Μια παράδοση που γνωρίζουμε πια σε πολύ μεγάλο μέρος της και μας κατατάσσει απερίφραστα στο ίδιο υψηλό σκαλοπάτι των διασήμων Εθνικών Μουσικών Σχολών της Ευρώπης του 19ου αι. Την παράδοση αυτή και εσείς και ο προκάτοχός σας κύριος Χριστόπουλος, γράψατε στα παλαιότερα των υποδημάτων σας, αφήνοντας άσκεπο, εκουσίως βέβαια, το θεσμό των Ελληνικών Μουσικών Γιορτών από την ανάληψη των καθηκόντων σας αμφότεροι και πετάξατε εκτός της σκέπης της ΚΟΑ, όπως “την τρίχα από το ζυμάρι”, οιωνεί καταργώντας τες. Με αυταρχικό τρόπο κ. Τσιαλή, στερείτε κατ’ εξακολούθησιν από τον ελληνικό λαό τη μόρφωση και τη γνωριμία με την παράδοσή του και την ιστορία του και καταστρατηγείτε με επιτυχία τον εκ γεννήσεως σκοπό της μουσικής:

 

Να παίζεται και ν’ ακούγεται

Διερωτώμαστε δε κύριε Τσιαλή, αν δεν διδάξουν το λαό βασικά η ΚΟΑ, η ΚΟΘ και η ΕΛΣ τη μουσική του παράδοση, τότε ποιος θα το κάνει;

 

Εκτός των παραπάνω, σας γνωρίζουμε ότι η ΚΟΑ εμφανίζεται και σε άλλα CDs με ελληνικά έργα που ίσως αγνοείτε, όπως:

 

1) Του Μίκη Θεοδωράκη[α) 1η Συμφωνία υπό τον Ανδρέα Παρίδη (ηχογρ. της παγκόσμιας πρώτης, 13.11.1955) στην Polydor (κωδ. 06007 5301846 0), β) όπερα “Αντιγόνη” υπό τον Λουκά Καρυτινό (FMRecords, κωδ. 5201364716056), γ) κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα με την Έλενα Μουζάλα και τον Καρυτινό, από την Unesco (Lyra, 087, 1997)],

 

2) Του Γιάννη Χρήστου [1η Συμφωνία υπό τον AlecSherman με σολίστ την μέτζο Κίτσα Δαμασιώτου (Sirius (2), SMH 200111 2)].

 

3) Μην ξεχνάμε βέβαια και το ιστορικό CD με ηχογραφήσεις από το Αρχείο της ΚΟΑ και της ΣΟ του ΕΙΡ, υπό τη μπαγκέττα του ιδρυτή της (ενν. της ΚΟΑ) Φιλοκτήτη Οικονομίδη σε έργα Γ. Λαμπελέτ, Μ. Καλομοίρη, Π. Καρρέρ, Γ. Σκλάβου, Θ. Σπάθη και Αργ. Κουνάδη. Η εν λόγω σειρά που ξεκίνησε ο ακάματος Βύρων Φιδετζής τότε και θα συνέχιζε με άλλα ιστορικά CDs σε ιστορικές εκτελέσεις έργων της ΝΕΜ με την ΚΟΑ υπό τη διεύθυνση τριών ακόμη μονίμων αρχιμουσικών της Ορχήστρας μας, των Θ. Βαβαγιάννη, Α. Παρίδη και Β. Κολάση, το οποία θα εκπονούσα εγώ ο ίδιος και η δαπάνη είχε εγκριθεί από το ΕΤΟΣ, καθ’ έκαστον αρχ/κό και συνολικά, όπως είχαμε πληροφορηθεί από τον αείμνηστο Δάσκαλό μας και αντιπρόεδρο του ΕΤΟΣ, Χαράλαμπο Φαραντάτο, δυστυχώς δεν βρήκε ευήκοα ώτα στους μετέπειτα καλ/κούς δ/ντές της Ορχήστρας μας, κκ. Β. Χριστόπουλο και Στ. Τσιαλή, μιας που η ιστορία της ΚΟΑ και της ελληνικής μουσικής δεν είναι στα άμεσα ενδιαφέροντά τους. Αναρωτιέμαι, τι έγιναν τα χρήματα που είχε υπογράψει ο Φαραντάτος στο ΕΤΟΣ για την ολοκλήρωση της εργασίας μου αυτής και έτσι οι κκ. Χριστόπουλος και Τσιαλής στέρησαν τη γνώση από όλους μας και την εργασία από εμένα προσωπικά;

 

Συμπεράσματα, Συμβουλές, τελικά ερωτήματα

Κύριε Τσιαλή, καλό θα είναι, εάν έχετε την ευθιξία και την τιμιότητα, που ορίζουν η ανθρώπινη υπόσταση, η καλλιτεχνία και η θέση σας, η οποία συντηρείται οικονομικώς από τις δικές μας τσέπες, που η πολιτική των κυβερνήσεων που σας τοποθέτησαν και συνεχίζουν να σας εμπιστεύονται, μας έχουν αφαιμάξει ολοκληρωτικά, να διορθώσετε τα ψεύδη σας, τόσο στον Τύπο με όλους τους δυνατούς τρόπους της εποχής μας, όσο και στην ίδια την “NAXOS” ζητώντας της, το δίχως άλλο, να αποσύρει από την κυκλοφορία το CD με την ψεύτικη μαρκετίστικη ρεκλάμα της “πρώτης εμπορικής ηχογράφησης” και να το ξανακυκλοφορήσει με τα αληθινά ιστορικά στοιχεία, εκδίδοντας και η ίδια η εταιρεία ανακοίνωση στο διεθνή Τύπο για την αναγκαία διόρθωση, μιας που με τα ψεύδη σας διαβάλλετε και εκθέτετε διεθνώς τόσο την έγκριτη αυτή δισκογραφική εταιρεία, όσο και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, το λαό μας και αυτούς που σας τοποθέτησαν εκεί που βρίσκεστε και συνεχίζουν για λίγο ακόμη να σάς εμπιστεύονται την τύχη της Ορχήστρας μας. Η συγκεκριμένη εκούσια, τύποις κατά τη γνώμη μας, ανιστόρητη και στην ουσία εσκεμμένα παραπλανητική συγκεντρωτική πολιτική ενταφιασμού του έργου των προγενέστερών σας κύριε Τσιαλή, σας κατατάσσει στην κορυφή των νεκροθαφτών της ελληνικής μας μουσικής, όπως πριν πολλά χρόνια έγραψε για κάποιους ομοίους σας ο Μάριος Βάρβογλης και με το μότο αυτό ο Καλογερόπουλος ξεκινά το βιβλίο του για τα 60 χρόνια της ΚΟΑ.

 

Η εσκεμμένη παραπληροφόρηση, παραπλάνηση και εξαπάτηση κ. Τσιαλή και, το γνωστό του Τσαρούχη “στην Ελλάδα ό,τι δηλώσεις είσαι”, οδηγεί τους λαούς στην αμορφωσιά και το μαύρο σκοτάδι. Ωστόσο, νομίζω ότι δεν θα το πετύχετε αυτό, όσο συντεταγμένα και να προσπαθείτε. Και επανέρχεται ο αείμνηστος Βάρβογλης, στα περί νεκροθαφτών του, καθώς μας υπενθυμίζει ότι “η ελληνική μουσική έχει αρκετή ζωντάνια και χυμούς για να τους ξεπεράσει και να ξεπηδήσει για μια ακόμη φορά ακόμη σε τούτα τα χώματα που της ανήκουν. Και τα βλαστάρια της θα ξανανθίσουν σ’ αυτόν τον «κρανίου τόπον…»”. Τέλος, κύριε Τσιαλή, σας παρακαλούμε πολύ να μας απαντήσετε και σε τρία καίρια ερωτήματα:

 

1) (Προσετέθη το ερώτημα αυτό κατά το τελευταίο “χτένισμα” της εν λόγω, σήμερα 29.08.2020 και παραθέτουμε και τον ηλεκτρονικό σύνδεσμο στον οποίον διαβάσαμε την παράταση της θητείας του κ. Τσιαλή έως τις 31.9.2020 και η οποία μας γέννησε την απορία: https://www.iefimerida.gr/politismos/kratiki-orhistra-athinon-kallitehnikos-dieythyntis).

 

Ενώ κύριε Τσιαλή γνωρίζατε -φαντάζομαι-, κατά τη διαδικτυακή σας συνέντευξη Τύπου, την παράταση της θητείας σας για τέσσερις και μισό μήνες ακόμη, ποιοι ηθικοί κανόνες σάς ώθησαν να εξαγγείλετε προγραμματισμό για ολόκληρη την προσεχή καλλιτεχνική περίοδο 2020-21 και όχι όπως θα ήταν αναμενόμενο έως το Δεκέμβρη του 2020; Και το ανεκδιήγητον όλων, με τι θράσος προγραμματίσατε έως το 2025, που θα συμπληρώνονται 50 χρόνια από το θάνατο του Σοβιετικού Τιτάνα της Μουσικής Ντμίτρι Σοστακόβιτς, να έχουν παιχτεί από την ΚΟΑ και οι 15 συμφωνίες του; Αυτό αγαπητέ μου, αποτελεί ένα “μάθημα” πρωτάκουστης αναίδειας και τραμπούκικης αυθάδειας και δεν σας δίνει το δικαίωμα κανείς να προγραμματίζετε σε τέτοιο μάκρος χρόνου εν όψει αποχωρήσεώς σας.

 

2) Τι εννοείτε στο τέλος της συνέντευξής σας, λέγοντας ότι εάν θέλουμε να συνεχίσει την ανοδική της πορεία των τελευταίων δέκα ετών η Ορχήστρα, πρέπει να επιλυθεί άμεσα, το απαρχαιωμένο ανίκανο να ανταποκριθεί στο κάλεσμα της εποχής μας, θεσμικό της πλαίσιο που χρονολογείται από του 1942;

 

Καλά κύριε Τσιαλή!!! Εσείς δεν γνωρίζετε το νόμο περί μονοθεσίας των μουσικών των Κρατικών μας Ορχηστρών και των μουσικών της ΕΛΣ των αρχών της δεκαετίας του 1990;

 

3) Μπορείτε να μας γνωστοποιήσετε το ΦΕΚ στο οποίο αναφέρεται ότι μαζί με τη θέση σας ως καλ/κος δ/ντης της ΚΟΑ, κατέχετε και την οργανική θέση του πρώτου αρχιμουσικού της Ορχήστρας, όπως γράφετε στα βιογραφικά σας και με αυτό επίσης κλείνετε και το ιστορικό της ΚΟΑ στο περί ου ο λόγος CD που διευθύνετε έργα Σκαλκώτα και αποτέλεσε την “αλογόμυγα” για τη συγγραφή της παρούσης; Αναρωτιέμαι όμως, γιατί στην ιστοσελίδα της Ορχήστρας στο μέρος που αναγράφονται τα ονόματα των μελών της, δεν υπάρχει το όνομά σας στην κορυφή ως πρώτου αρχιμουσικού της, ως όφειλε; Εύχομαι και ελπίζω, να μην εξαπατάτε με το ανήθικο αυτό δημιούργημα της φαντασίας σας και το ελληνικό δημόσιο, όπως κάνετε με όλον τον πλανήτη που διαβάζει το βιογραφικό σας. Γνωρίζουμε καλά, ότι και οι δυο μόνιμες οργανικές θέσεις των αρχιμουσικών της ΚΟΑ χηρεύουν. Εάν έγινε διαγωνισμός που δεν πήραμε είδηση κανείς μας και μεταξύ άλλων και εγώ ο ίδιος που ενδιαφέρομαι για τη θέση αυτή, πείτε μας, εσείς κερδίσατε τη συγκεκριμένη οργανική μόνιμη θέση, πώς και πότε; Γνωστοποιήσατέ μας παρακαλώ, το συγκεκριμένο ΦΕΚ που αναγράφεται ο διορισμός σας και εμείς, όπως επιβάλει η ηθική και η τιμιότητα, θα δημοσιεύσουμε δημόσια τη συγγνώμη μας από την ίδια στήλη».

 

Χρήστος Ηλ. Κολοβός

 

Διευθυντής Ορχήστρας

 

Δρ Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ

 

Πηγή: 902.gr

  δείτε επίσης

Ο Πολιτισμός ως Δούρειος Ίππος

 Ο Πολιτισμός ως έννοια προκύπτει στη...
διαβάστε περισσότερα

Η φωτογραφία της Τίνα Μοντόττι

Έπεσα επάνω στο όνομα της διαβάζοντας με...
διαβάστε περισσότερα

Ito Junji: Ο mangaka του Τρόμου

 Κουράστηκες από τις σπλατεριές; Βαρέθηκες...
διαβάστε περισσότερα

Οι έννοιες την εποχή της παγκοσμιοποίησης: μερικές σκέψεις

Ο κόσμος αναδημιουργείται, Η μαζική...
διαβάστε περισσότερα

Συναυλία στη μνήμη του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα

«Σα να έζησε τη ζωή του με μια ανάσα ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας κι όταν ήρθε η ώρα...
διαβάστε περισσότερα

Πρόγευμα στη χλόη – Μανέ | Η ανάλυση

Η ανακάλυψη των αρχαιολογικών ευρημάτων στον χώρο του υπό κατασκευή σταθμού...
διαβάστε περισσότερα

«Θωρηκτό Ποτέμκιν» με live μουσική στον κήπο του Μεγάρου

Η ανακάλυψη των αρχαιολογικών ευρημάτων στον χώρο του υπό κατασκευή σταθμού...
διαβάστε περισσότερα

Μήδεια του “Μποστ” – Μια σατιρική κωμωδία σε περιοδεία

Η σατιρική κωμωδία του Μποστ ξεκινά την περιοδεία της σε διάφορα μέρη της χώρας...
διαβάστε περισσότερα

Ito Junji: Ο mangaka του Τρόμου

 Κουράστηκες από τις σπλατεριές; Βαρέθηκες τα horror movies που αναπαράγουν τα ίδια...
διαβάστε περισσότερα

Οι έννοιες την εποχή της παγκοσμιοποίησης: μερικές σκέψεις

Ο κόσμος αναδημιουργείται, Η μαζική παραγωγή, ο μαζικός καταναλωτής, η μεγάλη πόλη,...
διαβάστε περισσότερα

Exhibition alert

Έκθεση ψηφιδωτού “Ακούω την Σιωπή” της Αγλαΐας Πειθή στην ART ZONE 42

Την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020, εγκαινιάζεται από τις 17.00 έως και τις 22.00 η ατομική έκθεση ψηφιδωτού της Αγλαΐας Πειθή με τίτλο ''Ακούω τη σιωπή''. Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 14 . Την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2020, εγκαινιάζεται από τις 17.00 έως και τις 22.00 η...
περισσότερα

 

Μόνιμες στήλες