Η ιστορία της 7ης Συμφωνίας του Σοστακόβιτς

Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου οι ναζί καυχιούνταν με θράσος ότι με την προέλασή τους, στις 9 Αυγούστου 1942 θα κυρίευαν το Λένινγκραντ. Η απάντηση των Σοβιετικών; Την ίδια μέρα προγραμματίστηκε συναυλία στο Λένινγκραντ.

Ο μεγάλος Σοβιετικός συνθέτης Ντμίτρι Σοστακόβιτς κάποιους μήνες πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της πολιορκίας συνέθεσε την 7η Συμφωνία του, γνωστή και ως Συμφωνία του Λένινγκραντ. Όπως είπε και ο ίδιος, δούλευε νυχθημερόν για τη σύνθεσή της για να αποδώσει μουσικά το “σήμερα”, την μάχη που έδινε ο σοβιετικός λαός για να υπερασπιστεί την πατρίδα του, μια πατρίδα που ήταν κύριος αυτός. Την δημιουργία του έργου του συνόδευαν οι ήχοι από τις οβίδες που έπεφταν και οι βολές των αντιαεροπορικών.

 Ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς είχε πολλάκις ζητήσει να πολεμήσει στο μέτωπο για να υπερασπιστεί τη Σοβιετική Ένωση αλλά ο Στάλιν του το είχε αρνηθεί διότι οι μουσικές του ικανότητες θα βοηθούσαν πολύ περισσότερο στην εμψύχωση του λαού από όσο ο ίδιος στη μάχη. 

 Το Μάρτη του ’42 ξεκινά η ανασυγκρότηση της ορχήστρας της ραδιοφωνίας του Λένινγκραντ. Για τη συμμετοχή σε αυτή, οι μουσικοί στρατιώτες του Κόκκινου Στρατού παίρνουν άδεια και φεύγουν από το μέτωπο. Τον Ιούνιο φτάνει η παρτιτούρα της 7ης Συμφωνίας με ένα αεροσκάφος ανεφοδιασμού και οι εξουθενωμένοι από την πολιορκία μουσικοί ξεκινάνε τις πρόβες για τη συναυλία της 9ης Αυγούστου.

Την ημέρα της συναυλίας η αίθουσα της φιλαρμονικής είναι ασφυκτικά γεμάτη από κόσμο. Κατά τη διάρκειά της ο ήχος των κανονιών σταματάει. Το πυροβολικό του Κόκκινου Στρατού είχε βομβαρδίσει τις θέσεις των ναζί για να υπερασπιστεί τη συναυλία και τον κόσμο της αίθουσας. 

Παράλληλα με τη συναυλία, στους εξωτερικούς χώρους είχαν τοποθετηθεί μεγάφωνα προς το μέτωπο που την αναμετέδιδαν για να εμψυχώνεται ο Κόκκινος Στράτος και να πέφτει το ηθικό των ναζί. 

Στο ημερολόγιο ενός Γερμανού στρατιώτη, που βρέθηκε κατά την οπισθοχώρηση των Γερμανών, ήταν γραμμένο: «Όταν άκουσα τη μετάδοση της συναυλίας κατάλαβα ότι το Λένινγκραντ δεν θα έπεφτε ποτέ στα χέρια μας».

Ακούστε την 7η Συμφωνία:

  δείτε επίσης

Γριά καραντινάτη

Κορίτσια και αγόρια απανταχού, καλημέρα και...
διαβάστε περισσότερα

Αντί Εξόδου: Ψηφιακή ξενάγηση στο Λούβρο

Δεν είμαι ιδιαίτερα περήφανος για αυτό το...
διαβάστε περισσότερα

Ταξιδιάρα ψυχή, με όλα τα μέσα

Δύο μήνες εγκλεισμού. Ακύρωση πλάνων παρά...
διαβάστε περισσότερα

Φράνκενσταϊν απο το Εθνικό Θέατρο Αγγλίας

Το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας ανεβάζει για...
διαβάστε περισσότερα

Μονή Βλατάδων: ένας πολιτισμικός θησαυρός στα τείχη της Άνω Πόλης

Η Άνω Πόλη στη Θεσσαλονίκη είναι ένα απ’ τα διαμάντια της μνήμης με σημεία γεμάτα...
διαβάστε περισσότερα

Τέχνη στα Χρόνια του Κορονοϊού: KollektivA

Είναι σίγουρο ότι αυτή η νέα στήλη της art.hub όλο και κάποιους θα έχει αφήσει...
διαβάστε περισσότερα

Αντί Εξόδου: Google Arts & Culture Rijksmuseum

Το Μουσείο Rijks του Άμστερνταμ ενώνει τις δυνάμεις του με την Google για την...
διαβάστε περισσότερα

Top 10: Κλεμμένοι Πίνακες που Ανακτήθηκαν

Το 1984 αυτός ο εξέχων πίνακας του Caravaggio εκλάπει, όταν κλέφτες μπήκαν στον...
διαβάστε περισσότερα

Ταξιδιάρα ψυχή, με όλα τα μέσα

Δύο μήνες εγκλεισμού. Ακύρωση πλάνων παρά την σταδιακή επανένταξη στη ζωή όπως την...
διαβάστε περισσότερα

Φράνκενσταϊν απο το Εθνικό Θέατρο Αγγλίας

Το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας ανεβάζει για πρώτη φορά την επιτυχημένη παράσταση του...
διαβάστε περισσότερα

Exhibition alert

Η Ανθρώπινη Μορφή στην Ελληνική Ζωγραφική: 20ός Αιώνας – Ίδρυμα Θεοχαράκη | Exhibition Alert

Η έκθεση, όπως μας φανερώνει και ο τίτλος της, επικεντρώνεται στην ανθρώπινη μορφή στην ελληνική ζωγραφική και ως εκ τούτου όπως μπορείτε να φανταστείτε, όλα τα έργα απεικονίζουν ανθρώπινες μορφές. Οι ζωγράφοι που έχουν επιλέγει, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως οι...
περισσότερα

 

Μόνιμες στήλες