Δημιουργία Παιχνιδιών. Επιστήμη ή τέχνη;

Γνωρίστε τον αρθρογράφο

Νίκος Λαμπαντέζ

Είναι ένα μεγάλο ερώτημα που δύσκολα θα απαντηθεί. Αν και η προσπάθεια για την επινόηση νέων παιχνιδιών στο σύγχρονο κόσμο υπάρχει εδώ και μερικά εκατοντάδες χρόνια, την τελευταία εικοσαετία παρατηρείται μια άνθηση και μια συζήτηση γύρω από το παιχνίδι.

Τι είναι ένα παιχνίδι, τι μορφή μπορεί να έχει; Πώς επινοείται και που αποσκοπεί πέρα από την τέρψη; Καθημερινά σχεδόν μια εποχή “χρυσού πυρετού” περνάει μπροστά από τις οθόνες μας με τη μορφή διαφημίσεων.

Άνθρωποι από όλο τον κόσμο επινοούν και κατασκευάζουν παιχνίδια, ή μάλλον ζητάνε από εμάς να χρηματοδοτήσουμε το όραμά τους μέσα από πλατφόρμες crowdfunding με κυρίαρχη το kickstarter.

Άρα θα μπορούσε κάποιο άτομο να συμπεράνει ότι το δύσκολο δεν είναι να φτιάξεις ένα παιχνίδι στη θεωρία αλλά να βρεις τα χρήματα για να μπορέσεις να το κατασκευάσεις και να το κάνεις προσιτό στον κόσμο.

Αυτό είναι εν μέρει σωστό. Γιατί για μένα η πιο μεγάλη και η πιο σημαντική διαδικασία είναι η κατασκευή ενός πραγματικά καλού παιχνιδιού. Τα υπόλοιπα είναι marketing.

Σήμερα οι παραγωγές που “χτυπάνε” δεκάδες χιλιάδες ευρώ είναι χολιγουντιανού τύπου. Μινιατούρες, ακριβό artwork και πολλά περιεχόμενα. Μπορεί ο πατερούλης ο Στάλιν να έλεγε πως “Η ποσότητα έχει κι αυτή τη δικιά της ποιότητα”, αλλά εν προκειμένω κατά κόρον δεν ισχύει.

Ένα παιχνίδι δεν αρκεί να αρέσει στο μάτι για να είναι καλό. Πρέπει οι μηχανισμοί του να προσφέρουν μια ευχάριστη εμπειρία στον παίκτη. Οι μηχανισμοί ενός παιχνιδιού ορίζονται ως το σύνολο των κανόνων και ο τρόπος με τον οποίο οι κανόνες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.

Και επειδή είμαστε πολλοί και διαφορετικοί ως άνθρωποι, δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση ένα παιχνίδι να κάνει για όλους. Για αυτό και υπάρχουν και πολλές κατηγορίες στα παιχνίδια βάσει των κεντρικών μηχανισμών τους.

Το σκάκι ως παιχνίδι ανάλυσης πληροφοριών ίσως δεν ασκεί την ίδια γοητεία σε κάποιον που του αρέσει πολύ το τάβλι, αφού το τάβλι έχει την τυχαιότητα ως βασικό μηχανισμό και έτσι η στρατηγική δεν είναι ποτέ μακροπρόθεσμη, αντιθέτως πρέπει να προσαρμόζεται, και ο παίκτης καλείται να διαχειριστεί τις κινήσεις του με βάση τις πιθανότητες.

 

Σε κάθε περίπτωση πάντως, λίγο ή περισσότερο, πίσω από ένα παιχνίδι κρύβεται μια μικρή μαθηματική σπουδή. Μια μαθηματική μελέτη των κανόνων δίνει τη δυνατότητα στο σχεδιαστή να εξασφαλίσει την ισορροπία στο παιχνίδια όπως και την λειτουργικότητα των κανόνων, να μην έχουνε δηλαδή bugs ή όπως το λέμε στη γλώσσα των παιχνιδιών να μην είναι breakable.

Άρα αρκούν τα μαθηματικά για να φτιάξουμε ένα καλό παιχνίδι και ύστερα βλέπουμε πως το “ντύνουμε”; Φυσικά και όχι. Υπάρχουν σχεδιαστές όπως ο Knizia, όπου τα παιχνίδια τους είναι από την αρχή μέχρι το τέλος μελετημένα πάνω σε μαθηματικές αρχές. Τα παιχνίδια τους είναι καλά ή κακά ανεξάρτητα από το “θέμα” τους. Το παιχνίδι MENSA θα ήταν το ίδιο ως εμπειρία αν αντί για πολύχρωμα σχήματα είχε πάνω χημικά στοιχεία ή δεινόσαυρους.

 

Έτσι λοιπόν υπάρχει και η άλλη όψη, η πιο καλλιτεχνική, όπου κανόνες και θέμα συνυπάρχουν κατά τη δημιουργία του παιχνιδιού. Σε αυτή τη περίπτωση το θέμα μπορεί να υπαγορεύει τους κανόνες και όχι το αντίθετο.

 

Σε ένα παιχνίδι στρατηγικής βασισμένο στον Β’ ΠΠ, είναι αδιανόητο να μην υπάρχουν κανόνες για την εμπλοκή στρατευμάτων. Και αφού μιλάμε για Β’ ΠΠ θα ήταν πολύ περίεργο αν για παράδειγμα ένα στράτευμα στην Κίνα μπορούσε να επιτεθεί σε ένα στράτευμα στην Γαλλία. Είναι λίγο χονδροειδές το παράδειγμα αλλά κάνει τη δουλεία του.

Ακόμα όμως και όταν βάλεις όλους αυτούς τους παράγοντες κάτω δεν μπορείς να εξασφαλίσεις την ποιότητα ενός παιχνιδιού. Κάποιοι σχεδιαστές μάλιστα, πολλές φορές παίρνουν ρίσκα όσων αφορά στο ποιούς κανόνες θα κρατήσουν και ποιούς όχι, μια απόφαση που δεν έχει να κάνει με καμία μελέτη ή σκεπτικό αλλά με το ένστικτο.

Ποτέ και κανείς, ακόμα και ο σχεδιαστής ή η σχεδιάστρια του παιχνιδιού, δεν μπορούν με βεβαιότητα να ξέρουν ή να σου πουν γιατί το παιχνίδι τους είναι καλό ή κακό.

Εκεί είναι λοιπόν που η δημιουργία ενός παιχνιδιού ξεφεύγει από τα στενά πλαίσια των κανόνων και της θεωρίας και περνάει σε μια διαφορετική καλλιτεχνική έκφραση. Ένα καλό παιχνίδι που μπορεί να γεμίσει δύο και τρεις ώρες από το χρόνο σου προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία εφάμιλλη αυτής που μπορεί κάποιος να αντλήσει από μια ταινία, ένα βιβλίο, μια συναυλία δεν μπορεί από το να μην είναι ένα έργο τέχνης. Ένα έργο τέχνης με το οποίο μπορείς να αλληλεπιδράσεις.

Και ναι, το παιχνίδι είναι τέχνη σε κάθε του μορφή και αν πιστεύεις ακόμα ότι είναι κάτι το οποίο κάνουν τα μικρά παιδιά να σε ενημερώσω ότι έχουμε 2019, οπότε και κανείς δεν ενδιαφέρεται για την άποψη σου.

δείτε επίσης

Μια έκθεση για τον Stanley Kubrick που (σε) ταξιδεύει.

Αν στα γούστα σας συνδυάζονται ένα πάθος...
διαβάστε περισσότερα

Athens Street Food Festival

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια άνοδος της...
διαβάστε περισσότερα

10 memorable χαρακτήρες comic με μάσκα

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

10 Μάσκες θανάτου που έμειναν στην ιστορία

Όταν με ενημέρωσαν οι συμπάσχοντες τέχνης Arthub fellows για το θέμα του μήνα...
διαβάστε περισσότερα

Ανθρώπινα Δικαιώματα και Έμφυλη Ισότητα: φαινόμενα καθολικά ή κατά τόπους ;

«κανένα παρελθόν δεν εγγράφεται επιτυχώς στη συλλογική μνήμη ενός λαού, αν είναι ανιστόρητος και κανένα μέλλον δεν μπορεί να εγγυηθεί την κοινωνική αλλαγή, εάν οι πολίτες της δεν είναι επαρκώς ευαίσθητοι σε κοινωνικά ζητήματα»

διαβάστε περισσότερα

The Mask

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Έκθεση Πτυχιακών ΑΣΚΤ 2019

Μια ακόμα έκθεση πτυχιακών της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας άνοιξε τις...
διαβάστε περισσότερα

Dress to Distress … ή αλλιώς μια μικρή εισαγωγή στον όρο Political Dressing.

Κάθε γλώσσα είναι ένας κώδικας. Οι λέξεις κάθε γλώσσας αντιστοιχούν σε εικόνες και...
διαβάστε περισσότερα

Exhibition alert

Έκθεση Πτυχιακών ΑΣΚΤ 2019

Μια ακόμα έκθεση πτυχιακών της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας άνοιξε τις πόρτες της την Παρασκευή 14 Ιουνίου 2019! Μια ακόμα έκθεση πτυχιακών της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας άνοιξε τις πόρτες της την Παρασκευή 14 Ιουνίου 2019! Με τα εγκαίνια της έκθεσης,...
περισσότερα

Μόνιμες στήλες

Time Capsule

Η νέα μόνιμη στήλη της art.hub
Παλμύρα: Μια ξεχασμένη Μητρόπολη

Φτιάξε καφέ να στα πω

Η Absolute μας δίνει την δική της ματιά στην λογοκρισία
10 Μάσκες θανάτου που έμειναν στην ιστορία